Isle of Man favoriet voor luxe boot

Een succesvol ondernemer heeft een jacht. Om te ontspannen, om gasten te ontvangen, om St. Tropez aan te doen en, niet te vergeten, om een jacht te hebben....

De markt voor jachten drijft op ondernemers. Volgens Fortis MeesPierson komt ongeveer 90 procent van de vraag naar duurdere exemplaren uit de hoek van bedrijfseigenaren. Een prachtige doelgroep, vindt de private bank, die daarvoor een apart onderdeel, de Fortis Yacht Group, heeft opgericht.

Kern van de diensten die worden aangeboden: mogelijkheden om op een btw-vriendelijke manier een nieuw jacht aan te schaffen en te financieren. Fortis maakt daarbij in het bijzonder gebruik van de regelingen die in Groot-Brittannië en Italië zijn uitgevaardigd. Die landen doen dat om de eigen jachtbouwsector te stimuleren.

Het wordt lonend hiervan gebruik te maken bij een koopprijs vanaf een half miljoen euro. Anders wegen de kosten niet op tegen de opbrengsten, de uitgespaarde btw. Joost Kaptijn, directeur van Fortis Private Banking Finance, heeft het dan over het ‘lage segment’: ‘Die jachten worden onder meer in Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië gebouwd en in mindere mate in Duitsland. Italië, Duitsland plus Nederland zijn de belangrijkste landen op de markt voor grote jachten: langer dan 24 meter en duurder dan 5 miljoen.’

Voor de kleinere jachten is ‘de Italiaanse lease’ verreweg de meest gebruikte ‘structuur’. De klant kiest het jacht uit, maar hij koopt het niet zelf: dat doet de Italiaanse vestiging van Fortis Lease. Die leasemaatschappij verhuurt de boot aan de ‘eigenaar’. Kaptijn: ‘Veelal voor een termijn van maximaal zeven jaar. Daarna kan de ondernemer de boot terugkopen.’

Het voordeel zit ’m zoals gezegd in de btw. Hoe groter/duurder de boot, hoe meer er van het Italiaanse basispercentage van 20 procent afgaat. Voor een zeiljacht tussen de 10 en 20 meter wordt die 20 procent gehalveerd, voor boten groter dan 24 meter blijft er een tarief van 6 procent over.

‘Frankrijk en Malta werken aan vergelijkbare regelingen, alleen de tarieven verschillen. Wij hopen ze ook te kunnen gaan aanbieden.’

De Italiaanse lease is voor grote boten niet de ideale aankoopmethode. ‘Daarvoor is bijvoorbeeld een charterstructuur via Isle of Man gunstiger’, aldus Kaptijn.

Dan moet de boot ook commerciële doeleinden dienen, maar welk groot jacht van een ondernemer doet dat niet? De btw-vrijstelling die via het Britse eiland in de Ierse Zee wordt bereikt, is volledig. Fortis richt dan op Isle of Man ten behoeve van het jacht een zogenoemde Limited op. Die doet de aankoop en least de boot aan een charteronderneming, veelal ook op Isle of Man. Die verhuurt hem aan de gebruiker (of aan andere klanten).

De ondernemer vaart dan onder Britse vlag en betaalt in plaats van btw over de prijs van de boot alleen zaken zoals de registratiekosten van de op te richten (postbus)ondernemingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.