Is Hudson's Bay gewoon niet beter dan V&D?

De flessen champagne zijn nooit opengetrokken in Canada. Maar dat ze bij warenhuisbedrijf Hudson's Bay Company (HBC) nu treurden om het faillissement van V&D? Nee, dat zeker niet. Sterker: dankzij V&D zitten we hier, zegt de topman van de snelst groeiende warenhuisketen ter wereld dinsdag in Amsterdam. 'Zonder dat faillissement was er waarschijnlijk te weinig ruimte voor ons geweest in Nederland.'

Hudson's Bay.

Want terwijl de resten van die oer-Hollandse warenhuisgrootmacht nog nagloeien, rammelt diens opvolger alweer luidruchtig aan de poorten. De koning is dood, leve de koning - een gezegde dat volgens HBC-topman Richard Baker vooral in de winkelstraten goed nieuws is, want daar heet de koning immers klant. Nederlanders moeten dus vooral blij zijn dat die 'slecht uitgevoerde, middelmatige versie van een warenhuis', zoals hij V&D dinsdag typeerde, eindelijk plaats maakt voor de toekomst. Voor 'zijn' Hudson's Bay.

HBC gaat tussen 2017 en 2019 ten minste twintig winkels openen, verspreid door Nederland. Sommige van die winkels worden Hudson's Bay-filialen, een Canadees warenhuismerk dat qua prijs net onder De Bijenkorf zit. De rest krijgt de naam Saks Off 5th op de gevel. Dat is een Amerikaans discountwarenhuis waar klanten kunnen grasduinen tussen rekken vol sterk afgeprijsde merkkleding - een soort outletstore, maar dan in het centrum van de stad in plaats van in blokkendozen naast de A9.

Of Nederland er met de komst van HBC inderdaad op vooruitgaat, zoals Baker insinueert, is nu nog lastig te zeggen. Waar bij V&D zevenduizend werknemers in dienst waren, is er bij de HBC-warenhuizen straks plaats voor 'slechts' 2.500. En waar V&D tot vorig jaar 62 Nederlandse stadsharten vulde, richten de Canadezen hun pijlen op 'maar' dertien steden. En dat zijn niet bepaald de steden waar leegstand een nijpend probleem vormt. Ede, Sittard en Heerlen hebben, met andere woorden, niets aan de komst van Hudson's Bay.

'Zo'n simpele op- en aftreksom kun je in dit geval niet maken', zegt retailkenner Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A. 'Als je mij drie jaar geleden had gevraagd met hoeveel winkels V&D idealiter verder zou moeten, had ik geantwoord: met ongeveer twintig. V&D was, met andere woorden, te groot voor het huidige Nederland. Je kunt die 62 dus onmogelijk vergelijken met twintig. Een kleiner V&D had het waarschijnlijk gewoon gered.'

Maar V&D bestaat niet meer, dus de komst van HBC is winst voor de binnensteden, vindt Quix. Kraters die begin dit jaar werden geslagen, worden opgevuld. Werklozen zullen weer werk vinden en bovendien krijgt Nederland met Saks off 5th een geheel nieuw concept binnen de landsgrenzen; 'pure winst', zegt Quix. 'En ook Hudson's Bay kan het hier goed doen. Nu zijn wij ongeveer het enige land in West-Europa dat geen warenhuis heeft in het middensegment. Een warenhuis dus met normale prijzen en normale merken. Terwijl daar, zeker voor twintig winkels, gewoon een markt voor is.'

Ook Baker noemde dat gebrek aan vergelijkbare warenhuizen dinsdag een belangrijke reden definitief naar Nederland te komen. 'We hebben in het verleden vooral succes gehad in landen waar weinig concurrentie is. Ook daarom waren we waarschijnlijk niet gekomen als V&D niet failliet was gegaan', zegt hij.

Bij HBC werken ongeveer 66 duizend mensen, verspreid over tien verschillende warenhuismerken met 460 winkels. Met Nederland erbij, is het bedrijf straks in zeven landen actief. Tot vorig jaar zat daar geen Europees land bij, maar volgens Baker is de tijd nu rijp 'de banden met de Europese wortels opnieuw aan te halen'. Daarom kocht hij vorig jaar al 137 winkels van het Duitse winkelmerk Kaufhof en zestien filialen van het Belgische Galeria Inno. De aanstaande verovering van Nederland is een 'natuurlijke' vervolgstap, zegt hij.

Beeld anp

Eerder dit jaar, toen V&D nog midden in zijn doodstrijd zat, meldde Hudson's Bay zich voor het eerst voorzichtig in Nederland. Toen leek het vooral de bedoeling om Vroom & Dreesman een beslissend duwtje richting de afgrond te geven. De keten presenteerde zichzelf in meerdere kranten als prima alternatief voor dat oubollige V&D. Ook wij gaan gewoon in de stadscentra zitten, zo was de boodschap. En ook wij zullen duizenden personeelsleden in dienst nemen.

Eigenlijk is er maar een groot verschil met de plannen van toen, namelijk dat niet de Belgische keten Galeria Inno naar Nederland komt, maar het Canadese Hudson's Bay zelf. 'Nederlanders houden van authentiek en onderscheidend', zegt Baker daar dinsdag over. 'Ze willen een eigen warenhuis, niet iets wat ook al in België bestaat'. 'Fris', 'uniek', 'jong' en 'spannend', zijn de labels die hij keer op keer op zijn nieuwe winkels probeert te plakken. Alsof hij wil zeggen: wij vullen weliswaar een gat op, Nederland, maar toch zijn wij alles wat V&D niet was.

Twintig warenhuizen in Nederland

Vanaf augustus volgend jaar en augustus 2019 opent het Canadese Hudson's Bay Company twintig warenhuizen in Nederland. Het bedrijf noemt de steden Amsterdam, Haarlem, Leiden, Utrecht, Amstelveen, Almere, Den Haag, Rotterdam, Breda, Den Bosch, Amersfoort, Enschede en Zwolle als potentiële locaties. In juni maakt wordt bekend om welke panden het precies gaat en hoeveel voormalig V&D-panden het betreft. De zogenoemde flagshipstore, de grootste en belangrijkste winkel, komt in elk geval in Amsterdam, in twee nog te bouwen panden op het centraal gelegen Rokin. De expansie zal naar schatting 2.500 arbeidsplaatsen opleveren in de winkels en nog eens 2.500 tijdelijke arbeidsplaatsen door alle bouwactiviteiten. Want alle in gebruik te nemen panden worden eerst verbouwd. Daarvoor is om en nabij 300 miljoen euro nodig. Het gros van dat bedrag zal worden gedragen door de verhuurders van de panden. Het is nog onduidelijk of ook restaurantketen La Place in zee gaat met HBC.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden