Geldvraag Zelfrijdende auto

Is een rijbewijs halen niet zonde van het geld?

Mijn dochter van 18 jaar wil haar rijbewijs halen maar hikt aan tegen de hoge kosten. Zijn rijlessen met de zelfrijdende auto op komst en het steeds betere openbaar vervoer wel een slimme investering voor een jongere?

Beeld Simon Lenskens

Voorlopig hebben chauffeurs nog altijd een rijbewijs nodig. Auto’s krijgen steeds meer elektronische snufjes om rijden en achteruitparkeren makkelijker te maken. Maar: de echte doorbraak van zelfrijdende auto’s wordt pas over 25 jaar verwacht, blijkt uit de recente studie Veilig onderweg met de auto van SWOV en RAI.

Je hebt niet altijd een auto nodig om naar je werk te gaan. Treinen rijden met kortere tussenpozen, zeker in de Randstad. Aan de andere kant: woonruimte is soms flink goedkoper in plaatsen die slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Dan is de auto weer handig, al kun je sommige stations ook goed met de scooter bereiken. Een scooterrijbewijs is na een handvol lessen te halen. Goedkoop en snel.

Sommige kinderen laten autorijlessen betalen door hun ouders. Gratis is altijd een prima investering, natuurlijk. Maar niet iedereen heeft ouders die dat kunnen betalen.

Kapitaalkrachtige ouders hopen dat rijlessen leiden tot beter begrip van de verkeersveiligheid, maar is dat geen illusie? Mijn eigen kinderen zijn inmiddels volwassen en al op jonge leeftijd in bezit van een rijbewijs. Ze werden hierdoor niet ineens modelburgers in het verkeer, maar misschien was het zonder lessen erger geweest. Wie weet?

Er is wel een goed argument om jong te leren autorijden. Wie in een dorp opgroeit en daar zijn rijbewijs haalt, is goedkoper uit dan iemand die op latere leeftijd in een drukke stad moet leren rijden. De vraag is wat zwaarder weegt: het nadeel van de stad of de roekeloosheid van een jongvolwassene?

Om het antwoord te vinden, maak ik berekeningen bij vergelijkers van autoverzekeringen op internet. Ik neem twee mensen van 18 en 28 jaar oud, beiden met nul schadevrije jaren en voeg postcodes uit Amsterdam en Vlagtwedde toe. Wat blijkt? Jong zijn heeft een grotere invloed op de premie dan de woonplaats van de verzekerde. Volgens verzekeringsstatistieken weegt het voordeel van autogebruik op het platteland (waar de kans op ongelukken kleiner is) dus niet op tegen het nadeel van jong en onbezonnen zijn.

Het is voor jonge chauffeurs sowieso aan te raden om vergelijkingswebsites in te vullen voordat ze een auto of scooter kopen. De premie is torenhoog voor iedereen onder de 25 jaar. Sommige verzekeraars accepteren jongeren onder de 21 jaar niet eens. Zonde als je zoveel geld aan een rijbewijs hebt uitgegeven en er later achter komt dat je de verzekering niet kunt betalen.

Ook veel autoverhuurbedrijven stellen grenzen, bijvoorbeeld dat de huurder minimaal 21 of 23 jaar is of minstens een of twee jaar lang in het bezit is van een rijbewijs. De meeste deelautobedrijven accepteren chauffeurs vanaf 18 jaar, maar Snappcar eist een leeftijd van minimaal 21 jaar. Bij Snappcar en Car2go moet het rijbewijs minstens een jaar oud zijn.

Het rijbewijs uitstellen is al met al geen slecht idee en nog goed voor het milieu ook. Maar ik kon mijn kinderen niet afremmen. Ze moesten en zouden een rijbewijs halen, zo snel mogelijk.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids

Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden