Is dit de volgende 'One more thing' van Apple-baas Tim Cook?

Apple, zeggen beleggers, heeft nieuwe producten nodig om een groei met dubbele cijfers te handhaven. Overnames zijn voor buitenstaanders een middel om te achterhalen wat het bedrijf in petto heeft.

Beeld Marc Newson

Hoe houd je een auto verborgen in een kantoor? Als de geruchten kloppen, bouwt Apple in zijn hoofdkwartier in Californië aan een elektrische en mogelijk zelfsturende auto. Het gebouw aan Infinite Loop 1 in Cupertino lijkt een ongeschikte plek om een auto te verstoppen, maar toch weet geen mens hoe die Apple Car eruit ziet. Van de duizend mensen die zouden werken aan Project Titan heeft er kennelijk nog nooit eentje zijn mond voorbijgepraat de afgelopen vier jaar. Want zolang doen de geruchten over een 'iPad op wielen' al de ronde.

Er is naast de fanboys nog een groep die erg graag zou weten of Apple een auto in de maak heeft. Het zijn de beleggers en fondsbeheerders die zich zorgen maken of het elektronicabedrijf zijn magie niet aan het kwijtraken is. Apple is al jaren goed voor dubbele groeicijfers, maar in de aanloop naar de bekendmaking van de kwartaalresultaten dinsdag maakten sommigen zich zorgen dat de bomen niet langer tot in de hemel groeien.

Apple kijkt oostwaarts

Beleggers keken dinsdag met spanning uit naar de jongste kwartaalresultaten van Apple. Het bedrijf haalt 63 procent van zijn omzet uit de verkoop van iPhones en verdient meer in China dan in Europa. Verschillende toeleveranciers van Apple, zoals het Taiwanese Foxconn, melden dalende inkomsten. Dat kan erop wijzen dat Apple minder iPhones verwacht te verkopen. De economische troebelen van de Chinezen kunnen ook roet in het gooien. Toch denken analisten dat Apple nog niet veel heeft te vrezen: de Chinese middenklasse trekt nog steeds graag zijn portemonnee voor de prijzige gadgets uit Californië.

Afgelopen week dook het aandeel voor het eerst sinds oktober 2014 onder de 100 dollar (92 euro), na een piek van ruim 132 dollar vorig jaar mei. De directe aanleiding? Er zijn aanwijzingen dat de verkoop van de iPhone stokt. De smartphone is goed voor 63 procent van Apple's omzet.

In die optiek is Apple wel toe aan 'one more thing', de gevleugelde woorden waarmee wijlen topman Steve Jobs aan het einde van zijn persconferentie een nieuwe geweldige gadget uit de hoge hoed toverde. Als dat geen elektrische auto is, wat kunnen we dan wel verwachten?

Aangezien de maker van iPhones en iPads nog geslotener is dan het Vaticaan bij een pausverkiezing zijn er maar twee soorten aanwijzingen waarop Applewatchers kunnen varen. Dat zijn octrooien en de berichten over overnames.

Over dat laatste willen zijn perswoordvoerders nooit meer kwijt dan dat 'Apple van tijd tot tijd kleinere technologiebedrijven koopt, en we doorgaans nooit iets prijsgeven over onze bedoelingen of plannen.'

Beats

De enige uitzondering daarop vormde de overname in mei 2014 van Beats, een Amerikaanse fabrikant van vooral hippe koptelefoons. Het was met een prijs van 3 miljard dollar ook meteen de grootste uit Apple's geschiedenis. Het ging topman Tim Cook niet eens om de headsets, maar om de muziekdienst die het overnamedoelwit bezat. Dat is een Spotify-achtige service waarbij gebruikers een abonnement nemen om eindeloos muziek te kunnen beluisteren.

Beats Music werd vorig jaar juni omgedoopt tot Apple Muziek. Het heeft nu tien miljoen betalende klanten, meldde de Financial Times onlangs. Aangezien Apple Muziek is geïnstalleerd op meer dan een miljard iPhones, iPads en Mac-pc's lijkt dat een druppel op een gloeiende plaat.

Zover de buitenwacht dat kon ontdekken nam Apple vorig jaar elf kleine bedrijven over, actief in tal van technologieën, van kaarten maken tot spraakherkenning. De opvallendste aankoop lijkt LinX, een Israëlische specialist in miniatuurcamera's die ook 3D-beelden kunnen schieten.

Tim Cook Beeld afp

Die techniek leent zich prima voor gezichtsherkenning. Misschien dat we dit jaar al onze iPhone kunnen ontgrendelen door een selfie te maken. Apple heeft daarmee geen primeur, maar dat is ook niet het streven, onthulde Tim Cook in 2014 tegenover The Wall Street Journal. 'Ons doel is nooit geweest om de eerste te zijn. We willen de beste zijn.'

Sinds Cook aantrad heeft Apple bijna veertig bedrijfjes ingelijfd, waaronder eentje uit Nederland. Start-up PRSS ontwikkelde een soort iPad-magazine. De techniek is gebruikt in de Nieuws-app, een programma waarin Apple de content van kranten- en tijdschriftenuitgevers in een fraai jasjes herverpakt. De app kwam vorig jaar beschikbaar voor de iPhone en iPad, maar nog niet voor de Nederlandse markt.

PRSS is zo'n overname waarvan de buitenwacht het resultaat na een poosje terugziet in nieuwe producten. Als de website 9to5Mac zijn theeblaadjes goed heeft gelezen, gaat de overname van Beats in de herfst nog een keer vruchten afwerpen. Dan zal Apple een nieuw headset voor de iPhone introduceren, draadloos, met losse knopjes die je in je oor draait.

Toch haalt deze noviteiten het niet bij een heuse Apple Auto. Hoe sterk zijn de aanwijzingen daarvoor?

Onlangs werd duidelijk dat Apple een aantal domeinnamen met de term 'car' erin heeft laten vastleggen. Het nam vorig jaar een veteraan uit de auto-industrie in dienst, Doug Betts. Apple schijnt te hebben gesproken met de Californische Dienst Wegverkeer en met een vroegere legerbasis waar proeven met zelfsturende auto's zijn gehouden. In 2014 trad Marc Newson in dienst, die ooit conceptauto's heeft ontworpen voor Ford. Is dat allemaal hard bewijs dat er een iAuto in de maak is?

'One more thing' lijkt deze herfst toch de iPhone 7 te worden.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden