Is de duurste Tesla eigenlijk een boodschappenwagentje?

De kwestie

Autofabrikanten overdrijven op bijna schandelijke manier de afstanden die kunnen worden gehaald met elektrische auto's.

De Nissan Leaf haalt geen 250 kilometer met een volle accu, maar slechts 144: ongeveer de afstand Amsterdam-Zwolle of Rotterdam-Eindhoven. De Renault Zoe haalde 232 in plaats van de beloofde 400 kilometer en de Opel Ampera-e 304 kilometer, terwijl er volgens de advertentie in een keer naar Parijs zou kunnen worden gereden.

Dat is gebleken uit een proef van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die liet de drie auto's in de praktijk testen - met naast de bestuurder een volwassen medepassagier, twee kinderen op de achterbank en de verwarming op 22 graden. En behalve op snelwegen werd ook een stukje door de stad getoerd met veel optrekken en afremmen.

De beloften van de autofabrikanten zijn gebaseerd op de zogenoemde NEDC-tests (New European Driving Cycle) die door de EU als richtinggevend worden geaccepteerd. Maar deze tests zijn notoir onbetrouwbaar, omdat ze in laboratoria worden gehouden waarbij auto's worden ontdaan van alle weerstand, van buitenspiegels tot en met de autoradio aan toe. Tijdens de test is sprake van een constante snelheid en trage acceleraties. Kortom, er wordt in die NEDC-tests net zo veel gesjoemeld als VW deed met de emissies.

De Nissan Leaf Foto epa

Niemand twijfelt er meer aan dat elektrisch rijden de toekomst is. Maar de fabrikanten zouden daarbij beter iets bescheidener kunnen zijn en minder grootsprakerig. In dat laatste is Elon Musk toch niet te evenaren.

In werkelijkheid is zelfs zijn allerduurste Tesla alleen te gebruiken als boodschappenwagentje. Hoogstens wordt er 400 kilometer mee gehaald voordat de auto weer tweeënhalf uur aan de oplader moet. En die 400 kilometer lukt alleen als over een rechte weg 70 à 80 kilometer per uur wordt gereden. Als het regent, zoals in Nederland nogal eens gebeurt, wordt het minder, door de extra wrijving van de banden en de energie die nodig is voor de ruitenwissers en de blazer die moeten voorkomen dat de ramen beslaan. Er zijn Tesla-rijders die voor de vakantie nog gewoon een benzine-auto huren.

Foto ap

Twee weken geleden lanceerde Musk een futuristische truck, die ergens volgend decennium over de Amerikaanse wegen moet gaan rijden. Hij klopte zich op de borst dat die 800 kilometer zou kunnen halen op één accu. Daar kan op voorhand al de helft van worden afgetrokken. Tesla pretendeert dat de nieuwe, voor de massamarkt bedoelde Model 3, die 35 duizend euro gaat kosten, 345 kilometer zal kunnen halen op een volle accu. Voor 9.000 euro meer is er ook een verkrijgbaar met een batterij waarmee de 500 kilometer zou kunnen worden gehaald.

Hopelijk maakt Tesla dit een keer waar. Als elektrisch rijden begint met leugens, wordt het kind met het badwater weggegooid.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Aanvullingen & verbeteringen
In een eerdere verise van dit artikel stond dat met de duurste Tesla met één volle accu hoogstens 200 kilometer kan worden gereden. Dit is onjuist. Hoewel er verschillende praktijkervaringen bestaan, is uit tests van onder meer de consumentenorganisatie Consumer Reports gebleken dat de duurste versie van de Tesla Model S meer dan 400 kilometer kan rijden op één acculading.

Elon Musk bij zijn elektrische vrachtwagens. Foto ap
Meer over