Column Peter de Waard

Is de deeleconomie een goede belegging?

‘God begreep dat hij niet overal kon zijn en daarom schiep hij moeders. En toen realiseerde hij dat moeders ook niet overal kunnen zijn en daarom schiep hij Uber’, aldus een tweet.

Op 9 mei gaat Gods tweede schepping naar de beurs. Het moet de meest spectaculaire introductie worden van 2019 en zal enkele grote beleggers en beroemdheden schathemeltje rijk maken, zoals het Japanse concern Softbank aandeelhouder voor 16,5 procent een Saoedisch staatsfonds met een belang van 5,2 procent, oprichters zoals Travis Kalanick en celebrity’s die er vroeg bij waren zoals Tour-cheat Lance Armstrong, rapper Jay Z, Arianna Huffington van de krant Huffington Post en de manager van Lady Gaga.

De vraag is of ook de nieuwe beleggers die op 9 mei in de rij zullen staan, zoals de beheerders van onze pensioengelden, ook ooit zo goed zullen boeren. De statistieken zijn niet hoopgevend. De koers van Ubers grote Amerikaanse concurrent Lyft die eind vorige maand naar de beurs ging, schoot op de eerste dag van de notering omhoog van 72 naar 78 dollar, maar is nu gezakt naar 56 dollar. Er is alle reden om zich achter de oren te krabben.

Uit onderzoek van de universiteit van Florida en verzekeraar Axa bleek dat het gemiddelde rendement op nieuwe beursintroducties tussen 2000 en 2016 op Wall Street op korte termijn (zes maanden) negatief was. En op lange termijn verloren beleggers op 60 procent van zevenduizend nieuwe beursnoteringen sinds 1975 geld.

Voor met name bedrijven in de deeleconomie naast Lyft en Uber willen ook Slack en Airbnb dit jaar naar de beurs is het verdienmodel even vaag als riskant. Hoewel Uber-chauffeurs klagen dat zij na aftrek van kosten veel te weinig krijgen, gemiddeld zou dat maar 9 dollar per uur zijn, is Uber zwaar verliesgevend. Uber zal de prijzen moeten verhogen, maar dat zal betekenen dat de chauffeurs nog meer moeten worden afgeknepen of dat marktaandeel moet worden opgegeven. Chauffeurs kunnen nu eenmaal simpel van de ene deeltaxidienst naar de andere overstappen.

Daarnaast loopt Uber op termijn het risico dat het mensen, net zoals PostNL met zijn bezorgers, verplicht in dienst moet nemen.

Bij Uber zwakt de groei al enige jaren af, van 109 procent in 2017 naar 48 procent vorig jaar, en loopt het marktaandeel terug: in de VS van 82procent in 2017 naar 71 procent vorig jaar. In grote markten als Rusland en China is er geen Uber meer.

Als een bedrijf naar de beurs gaat is het meestal een signaal dat de oprichters en investeerders van het eerste uur, de zogenoemde insiders, zien dat ze nu voor de maximale prijs hun bezit te gelde kunnen maken. Met name bedrijven in de ict denken dat juist grote verliezen een mooi marktinstrument zijn om naar de beurs te gaan.

God had er ook bij Uber geen rekening mee gehouden dat zijn schepping voor financieel gewin zou worden misbruikt.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.