Update

iPad van Apple alleen op papier succesverhaal

AMSTERDAM - De iPad van Apple is voorlopig niet de hit waarop Wall Street had gehoopt. De verkoopresultaten vallen tegen. Het aandeel Apple zakte na publicatie van de cijfers met ruim 5 procent.

Apple-baas Steve Jobs spreekt over een iPad-applicatie op een conferentie in april 2010. Beeld reuters
Apple-baas Steve Jobs spreekt over een iPad-applicatie op een conferentie in april 2010.Beeld reuters

Er zijn in drie maanden 4,2 miljoen iPads verkocht. Apple hoopte dat het apparaat het gat zou vullen tussen laptop en smartphone. Het aantal is niet slecht, maar Wall Street had gerekend op een verkoopaantal van 4,8 miljoen. Bovendien is ook de winstmarge op het product te laag, naar de zin van beleggers.

Het begon nog wel zo mooi: binnen een maand na de introductie werden een miljoen iPads verkocht. Toen Apple de iPhone - inmiddels een goudmijn voor het concern - introduceerde, duurde het meer dan twee maanden voordat er zo veel verkocht waren.

Opwinding
De cijfers van eerder dit jaar veroorzaakten opwinding op de beurs. Maar inmiddels is die flink afgenomen. De tabletcomputer is op papier een succesverhaal, maar in de winkel blijft het apparaat liggen.
Dat Apple het na de publicatie van zijn winstcijfers slecht deed op de beurs is opmerkelijk. Het concern van technologiegoeroe Steve Jobs meldde een kwartaalwinst van 4,3 miljard dollar. De omzet groeide met 67 procent ten opzichte van vorig jaar, veel meer dan analisten hadden verwacht. Mooie cijfers, maar de markt was slechts geïnteresseerd in één ding: de tegenvallende verkoopcijfers van het nieuwe paradepaardje.

Volgens Ed Achterberg van Telecompaper is het pessimisme op de beurs niet terecht. 'De tegenvallende verkoopresultaten zijn volgens onderzoeksbureau iSuppli grotendeels te wijten aan een voorraadprobleem. Fabrieken konden niet snel genoeg produceren om aan de vraag te voldoen.'

Explosieve groei
Als Apple die problemen heeft opgelost, zou de verkoop explosief gaan groeien. 'iSuppli denkt dat volgend jaar 44 miljoen iPads verkocht gaan worden.'

Achterberg denkt dat ze daar best gelijk in zouden kunnen hebben. De vraag naar iPads zal volgens hem sterk stijgen. 'Tabletcomputers moeten zich een plaats in de markt bevechten. Het gebruik moet nog ingeburgerd raken. Maar iedereen die het apparaat heeft, is enthousiast. '

Apple is een zeer solide bedrijf. Van de klassieke succesnummers verkocht de onderneming er meer dan ooit. Apple wist in drie maanden tijd 14,1 miljoen telefoons en 3,89 miljoen Macs te slijten. De nieuwe versie van de iPhone zal het ondanks de heftige concurrentie goed doen tijdens de feestdagen, is de verwachting.
Maar de smartphonemarkt wordt wel als verzadigd beschouwd, zeker nu het aandeel Android-telefoons groter is dan dat van de iPhone. Grote toekomstige groei moet uit nieuwe marktniches als die van de tabletcomputers komen. Wil het concern zijn expansie doorzetten, dan moet het in 2011 de enthousiaste verhalen over de iPad omzetten in harde verkoopcijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden