Investeringen in innovatie blijven internationaal achter

Achterblijvende investeringen in menselijk talent bedreigen de concurrentiepositie van Nederland. Het bedrijfsleven geeft innovatie onvoldoende aandacht. Dat blijkt uit een onderzoek onder negenduizend bedrijven, verricht door de Rotterdamse Erasmus Universiteit....

Volgens Henk Volberda, hoogleraar management en projectleider van het onderzoek, blijven de investeringen achter bij de positieve economische ontwikkeling.

‘Het denken van management is nog steeds op kostenbesparing en herstructurering gericht, maar de tijden van recessie of aarzelende economische ontwikkeling liggen al lang achter ons. Het is de hoogste tijd te investeren, juist nu het goed gaat, maar dat dringt blijkbaar nog niet door’, aldus Volberda.

Wat betreft investeringen in onderzoek en ontwikkeling scoort Nederland internationaal wel een voldoende, maar dat geldt niet voor de aandacht voor bijvoorbeeld scholing. Daarnaast is de organisatie van bedrijven niet voldoende ingericht op vernieuwing: initiatieven zoals het rouleren van functie krijgen onvoldoende steun, met een beroep op de kosten ervan.

‘Terwijl roulatieprogramma’s uitermate geschikt zijn om vernieuwingen tot stand te brengen’, zegt Volberda. ‘Dat geldt ook voor lager opgeleiden: innovatie is niet exclusief een zaak van bijvoorbeeld de gepromoveerde procestechnoloog. Ook de vmbo’er kan eraan bijdragen, bijvoorbeeld als hij meerdere functies krijgt aangeleerd. Uit dergelijke programma’s komen veel goede ideeën.’

Tot slot vergt ook de motivatie van het management voor vernieuwing meer aandacht. Beloningen die gericht zijn op kortetermijnprestaties werken dat tegen. ‘Het topmanagement heeft te veel aandacht voor de financiële kwartaalcijfers’, aldus het onderzoek.

Ook het gebruik van ‘open’ kennisnetwerken blijft nog steeds achter bij de verwachtingen. ‘Er zijn veel meer mogelijkheden, maar ze worden onvoldoende benut’, zegt Volberda.

De concurrentiepositie van Nederland is intussen wel aan het verbeteren. ‘Nederland excelleert als het technologische innovatie en kennisontwikkeling betreft. Maar als je bekijkt op welk terrein bijvoorbeeld Zwitserland, Zweden en Denemarken ons verslaan, dan ligt dat aan vernieuwend leiderschap dat de passie voor innovatie uitstraalt, de kunde om kennis om te zetten in commerciële producten en de vaardigheid de organisatie zo in te richten dat nieuwe vindingen worden uitgevoerd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.