Inval justitie nieuwe tegenslag voor Uber

Justitie verdenkt de taxidienst ervan in georganiseerd verband de regels te overtreden. Ook elders in Europa en in de VS zit Uber in de beklaagdenbank.

Beeld anp

Taxidienst Uber heeft opnieuw een tegenslag te verwerken gekregen. Justitie verdenkt het omstreden bedrijf ervan in georganiseerd verband de taxiregels te overtreden. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdagochtend een inval gedaan op het hoofdkantoor van Uber Benelux in Amsterdam. Daarbij is de administratie in beslag genomen.

De inval maakt deel uit van een al langer lopend strafrechtelijk onderzoek naar UberPop. Bij deze door de rechter verboden taxidienst rijden ongeschoolde chauffeurs klanten in hun eigen auto rond. Meerijden, noemt Uber dat. De inspectie heeft er een ander woord voor: snorren. Het bedrijf kreeg tot nu toe voor bijna een half miljoen euro aan boetes opgelegd. 49 Popchauffeurs zijn op de bon geslingerd.

Pop-inokmsten terugbetalen

Het justitieel onderzoek kan leiden tot een boete of een rechtszaak. In het laatste geval kunnen ook bestuurders worden aangeklaagd. Een mogelijk gevolg voor Uber is dat het alle met Pop verkregen inkomsten moet terugbetalen. Zo ver is het nog lang niet. Volgens een woordvoerster van het OM is het 'eerder een kwestie van maanden dan van weken', voor er vervolgstappen worden gezet.

Echt lekker ging het toch al niet met UberPop. De Amerikaanse start-up (geschatte waarde: ruim 50 miljard dollar) heeft zijn amateurdienst de afgelopen jaren wereldwijd uitgerold, de schouders ophalend over plaatselijke wetgeving. Volgens het techbedrijf stammen taxiregels uit het pre-digitale tijdperk en moet de wetgeving zo snel mogelijk op het moderne smartphone-leven worden aangepast. Als het zo ver komt wil Uber het grootste deel van de markt alvast in handen hebben.

Voorlopig gaat dat moeizaam. Het taxibedrijf kan vooral in Europa rekenen op veel weerstand, zowel van de taxibranche als van overheden. Behalve in Nederland is UberPop in Duitsland, Frankrijk en Spanje verboden. Vorige week sprak de rechtbank in Brussel voor de tweede keer een verbod uit.

In de VS zijn de amateurtaxi's op meerder plekken gelegaliseerd, maar daar duiken andere problemen op. Zo loopt er een rechtszaak namens 160 duizend chauffeurs die claimen dat het bedrijf hen ten onrechte als zelfstandigen inhuurt. Als de rechter ze gelijk geeft en Uber moet al zijn chauffeurs een baan aanbieden, is het de vraag of het bedrijf die klap te boven komt. Het verdienmodel van de start-up, is net als bij veel platformbedrijven, juist gebaseerd op de beschikbaarheid van een grote poel aan goedkope flexwerkers.

Minder animo

In Nederland is de vloot UberPoptaxi's inmiddels aardig uitgedund. Omdat chauffeurs een strafblad boven het hoofd hangt, is er steeds minder animo. Alleen een klein groepje loyale gebruikers kan nog een UberPoptaxi krijgen. Directeur Niek van Leeuwen heeft aangekondigd te stoppen met de amateurdienst als de rechter deze in hoger beroep opnieuw verbiedt. Die zaak loopt nog.

Het was dinsdag niet de eerste keer dat er een inval gedaan werd in het kantoor van Uber aan de Amsterdamse Vijzelgracht. In het voorjaar deed de inspectie ook al een inval met hetzelfde doel: in de boeken neuzen.

Maar Uber is meer dan Pop alleen. Het bedrijf heeft nog andere smaakjes taxi in de aanbieding, die niet op problemen stuiten. Eerder deze maand lanceerde het bedrijf in Amsterdam UberX, een legale budgetdienst. Ook heeft Uber plannen om een experimentele dienst te beginnen die wel aan een deel van de regels voldoet, maar niet aan alle. Zo wil het aantonen dat bijvoorbeeld blauwe kentekens overbodig zijn.

Om daarmee de deur voor UberPop weer verder op een kier te zetten.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden