Intertoys zit niet te wachten op nog een Intertoys

De naam van speelgoedwinkels in bollenstreek is inzet van juridisch steekspel

Speelgoedketen Bart Smit moet opgaan in Intertoys, maar een franchisenemer van Intertoys stapte met succes naar de rechter. De klant heeft intussen al lang zijn keuze gemaakt. Niet tussen Bart Smit of Intertoys, maar tussen winkelstraat en webwinkel.

Een filiaal van Intertoys in Sassenheim. Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

'Als je me had gevraagd of hier een Bart Smit of een Intertoys zit, had ik moeten gokken', bekent een moeder in het dorpshart van Lisse. 'Zoveel verschil is er niet, toch?' Haar zoon Jonas (8), die woensdag bij de Bart Smit een cadeautje heeft uitgekozen voor een jarige klasgenoot, weet echter precies welke Legodozen hier te koop zijn en welke een kilometer of zeven verder, bij de Intertoys in Sassenheim.

De naam van de speelgoedwinkels in de bollenstreek zijn inzet van een juridisch steekspel. Moederbedrijf Blokker Holding kondigde vorige zomer aan dat Intertoys, Bart Smit en Toys XL verder gaan als Intertoys.

Tekst gaat verder onder de kaart.

De Bart Smit-winkels zijn allemaal eigendom van Blokker Holding, dus daar speelt de weerstand niet. Maar Intertoys heeft veel franchisenemers. Die lokale ondernemers moeten toestemming geven als er in hun verzorgingsgebied een Intertoys bij komt. Soms zitten Bart Smit en Intertoys nog geen honderd meter van elkaar, zocht Het Financieele Dagblad uit.

De uitbater van Intertoys in Sassenheim vindt dat hij te weinig financiële compensatie krijgt voor de ombouw van de Bart Smit in Lisse en stapte naar de rechter. Met succes: voorlopig moet Bart Smit in Lisse Bart Smit blijven heten. Donderdag dient in Amsterdam nog een zaak van een ontevreden Intertoys-franchisenemer.

'Wij streven ernaar alle Bart Smit-vestigingen in februari-maart om te bouwen', zegt een woordvoerster van Blokker Holding. 'We volgen de uitspraak van de rechter op, maar we geloven dat deze overgang naar één merk in ieders belang is. Daar willen we al onze tijd, ons budget én onze energie op richten.'

Winkelstraat vs. webshop

Die fusie had al jaren eerder moeten gebeuren, oordeelt retailexpert Rupert Parker Brady. Hij verbaast zich dat speelgoedwinkels zich niet vaker specialiseren, bijvoorbeeld door alleen Lego te verkopen. 'Zo kan je je onderscheiden. Dit is nu een juridische strijd, maar de klant heeft al lang zijn keuze gemaakt. Dat is de keuze tussen winkelstraat en webshop. De echte bedreiging zit in de online aankopen. Die zie je vooral rond de feestdagen enorm pieken.'

En dan is vervolgens de vraag: wie verdient aan die online aankopen? Alleen het moederbedrijf, of ook de franchisenemer die in dat postcodegebied actief is? De woordvoerster van Blokker Holding moet het antwoord schuldig blijven.

Tekst gaat verder onder de grafiek.

'E-commerce kan de bestaande afspraken met franchisenemers flink in de weg zitten', beaamt retailkenner Ton Bos. 'Dat speelt bij Hema, Albert Heijn, Bruna. Je bent als uitbater van een Albert Heijn niet blij als het hoofdkantoor stevig inzet op online boodschappen doen met gratis bezorging. Jumbo heeft het wel geregeld.' De franchisewereld is 'een beetje ziek', meent Bos. Maar de lokale ondernemers komen wel sterker te staan. 'De nationale franchisecode wordt verankerd in de wet. Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft daar zijn nek voor uitgetoken.'

De ontevreden franchisenemer in Sassenheim wil niet reageren. 'Ik had gehoopt dat de rechtzaak niet in de publiciteit zou komen. Ik hoop dat ik er goed uitga komen met Blokker Holding.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.