Kampeerders maakt gebruik van wifi op de camping.
Kampeerders maakt gebruik van wifi op de camping. © ANP

Internetproviders mogen niet meer adverteren met een onhaalbare maximumsnelheid

De download- en uploadsnelheden waarmee internetproviders adverteren, worden in de praktijk nooit gehaald. De Autoriteit Consument & Markt maakt een einde aan die praktijk.

Dat geen hond in de praktijk de in advertenties beloofde snelheid haalt, was internetproviders al lang vergeven. De werkelijke maximale snelheid ligt vaak stukken lager en is afhankelijk van veel factoren, zowel binnens- als buitenshuis.

Vanaf 1 januari moeten providers duidelijkheid geven over de te verwachten snelheden van internetverbindingen. Ook mogen de providers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet meer adverteren met een maximumsnelheid die in de praktijk niet haalbaar is. In plaats daarvan moeten zij zich houden aan de daadwerkelijke maximumsnelheid. In de definitie van de ACM wordt minimaal 90 procent van deze snelheid bij één op de tien metingen die een eindgebruiker in één week uitvoert, gerealiseerd. Bij mobiele verbindingen moeten providers een 'geraamde maximumsnelheid' vermelden, met daarbij de aantekening dat deze in de praktijk kan afwijken.

Met het expliciet maken van de afspraken kunnen we de providers er eindelijk ook op aanspreken

Woordvoerder autoriteit Consument & Markt

Ook stelt de ACM eisen aan de snelheden die in contracten worden vermeld. Hier moet de provider ook de minimale snelheden noemen en de snelheden die normaal gesproken (bij vier op de vijf metingen) moeten kunnen worden geleverd. Vanaf 1 maart 2018 moeten die snelheden ook in alle bestaande contracten zijn opgenomen, zowel op de zakelijke als op de consumentenmarkt.

Volgens een woordvoerder van de autoriteit bestonden er wel al afspraken en gedragscodes tussen providers en overheid, maar waren deze abstract geformuleerd. 'Met het expliciet maken van de afspraken kunnen we de providers er eindelijk ook op aanspreken.'

Een aantal providers speelt nu al in op de verscherpte regels. Zo legt KPN op zijn site uit dat er een verschil is tussen de geadverteerde snelheden, de maximale en minimale snelheden en de normale snelheden. Op de vraag 'Hoe meet ik de geadverteerde snelheden?', antwoordt KPN heel eerlijk: 'Niet. Dit is hoe wij het aan jou communiceren.' Transparant of niet, deze manier van communiceren is er vanaf 1 januari niet meer bij.

Bij Ziggo is de snelheid waarmee geadverteerd wordt níét theoretisch, benadrukt een woordvoerder: 'Veruit in de meeste gevallen wordt deze gewoon behaald.' Belangrijke nuance: Ziggo geeft géén garantie tot aan het apparaat waarop de consument surft, maar tot aan het modem. 'Dit is ook het meetpunt waar de ACM zijn definities op baseert.'