Internetbank ING naar Japan

AMSTERDAM (ANP) - ING Direct, de internetbank van de bankverzekeraar ING, breidt uit naar Japan. Het concern maakte dit woensdag bekend bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal. Japan wordt het tiende land waar ING Direct actief is.

ING heeft een banklicentie aangevraagd bij de Japanse toezichthouder op de financiële markt. Ergens voor het eind van dit jaar moet de eerste Japanner zijn geld kunnen stallen bij ING Direct. De Nederlanders gaan het opnemen tegen bestaande internetbanken zoals van eBank en Sony.

Een internetbank onderscheidt zich van andere banken door een hogere spaarrente. Dat kan uit, omdat banken minder geld kwijt zijn aan deze elektronische manier van zaken doen. Nadat klanten hun spaargeld er hebben gedeponeerd, nemen ze vaak ook andere producten af, zoals hypotheken.

Dick Harryvan

Ondanks de concurrentie is Japan een interessante markt, zegt Dick Harryvan, bestuurder van ING Direct. ,,Dat komt doordat er bovengemiddeld wordt gespaard in Japan. Het nam een vlucht sinds veel mensen geld verloren bij de ineenstorting van de beurzen.''

Het duurt gemiddeld zo'n drie jaar voordat ING Direct op een nieuwe markt winstgevend is. In doorsnee is het bedrijf jaarlijks 50 tot 60 miljoen euro kwijt aan opstartkosten. ,,Maar in Japan zal het wat duurder worden. We zijn meer geld kwijt aan de computersystemen, wegens de Japanse taal'', aldus Harryvan.

ING begon in 1997 in Canada met zijn internetbank. In de laatste tien jaar steeg het aantal klanten en de ingelegde gelden rap. Vorig jaar maakte ING Direct, dat een van de zes divisies is van het concern, een winst van 717 miljoen. Dat was 16 procent meer dan het jaar ervoor. ING Direct vertegenwoordigt daarmee zo'n 7 procent van de totale winst van ING.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden