'Internet wordt beter, helpdesk blijft matig'

Internetaanbieders leveren snel internet tegen voordelige prijzen. De helpdesks laten echter nog wel wat te wensen over....

ANP

De helpdesk van Chello komt het slechtst uit de proef van de bond. Het meest deskundig waren de medewerkers van XS4All, Cistron en HCCNet. Op vragen per e-mail reageert 80 procent van de providers binnen twee dagen. Alleen Casema en Wanadoo werken niet met een helpdesk via e-mail. Over het algemeen genomen kwam internetaanbieder Demon als beste uit de test, zowel op het gebied van tarieven als snelheid.

Breedbandinternet wordt steeds populairder. De bond meldt dat adsl- en kabelinternet het beginnen te winnen van inbelabonnementen via de reguliere telefoonlijn.

De populariteit komt vooral door de breedband-oorlog die in oktober van dit jaar is losgebarsten. De aanbieders van snel internet zijn in een felle concurrentiestrijd geraakt, wat voor lagere prijzen heeft gezorgd.

Ook is het voor mensen die per dag minimaal 40 minuten op internet zitten voordeliger om via adsl of de kabel te surfen dan via een inbelverbinding.

De Consumentenbond noemt het een goede ontwikkeling dat tegenwoordig bijna alle internetaanbieders een spamfilter hebben, die ongewenste en ongevraagde reclame tegenhoudt. Sommige aanbieders, zoals Chello, filteren ook de uitgaande e-mail. De Consumentenbond wijst daarbij op het risico dat ook reguliere mail wordt tegengehouden.

Veel internetaanbieders leveren een spamfilter of firewall, deze fouilleert heel streng op gegevens die de computer inkomen. Deze zijn veelal door de gebruikers zelf in te stellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden