Internet-paradox

BELEGGERS hebben wereldwijd internet-aandelen als een baksteen laten vallen, maar het betekent niet dat ze ook het internet zelf niet meer zien zitten....

Op een gisteren in de City van Londen gehouden bijeenkomst van Internet-brokers bleek dat het worldwideweb de oude beurscommissionair bezig is opzij te zetten. Beleggers bellen niet meer hun tussenpersoon voor opdrachten op, maar voeren zelf hun transacties uit achter hun personal computer. Zeker als het te heet onder hun voeten wordt, zoals de afgelopen tijd op de markt voor stekkerfondsen, willen ze meteen kunnen reageren.

Terwijl de internetfondsen hun koersen zagen dalen, stegen die van de internetbrokers. Maar de laatste week zijn de brokers ook in zwaar weer beland. Nadat beleggers hun uitverkoop van IT-fondsen hadden voltooid, besloten ze tot een kopersstaking. De koersen van grote internetbrokers als E*trade en Ameritrade zakken nu ook als een pudding in elkaar.

Alleen Charles Schwab, de grootste internetbroker ter wereld, liep slechts blikschade op. Het bedrijf, dat zich graag afficheert als het succesvolste e-commercebedrijf ter wereld, zag de koers maar licht dalen.

Charles Schwab heeft alleen al in de VS 6,6 miljoen klanten. Daarvan zijn er nu 3,3 miljoen on-line. 'Samen voeren zij per dag 228 duizend effectentransacties uit. Dat is 73 procent van alle transacties die via ons worden gedaan', stelde vice-president Guy Knight van de Amerikaanse broker.

Charles Schwab heeft inmiddels ook een vestiging in Londen. In Engeland heeft de broker nu 160 duizend klanten, waarvan er 87 duizend on-line zitten. Zij voeren 63 procent van hun transacties via internet uit. 'Europa is langzaam op gang gekomen, maar is begonnen met de inhaalslag', aldus Knight.

Internet-beleggers onderscheiden zich duidelijk van andere beleggers. Ze voelen zich meer verbonden met hun portefeuille. Ze zijn jonger, actiever en intoleranter, zo werd op de bijeenkomst gesteld.

Knight: 'Vroeger belde een belegger zijn commissionair op. Als die aan het lunchen was, dan belde de belegger na een uurtje weer terug. De on-line belegger die op het scherm ziet dat zijn rekening gecrediteerd is, wil onmiddellijk antwoord.'

Internet-effectenbemiddelaars moeten - hoe gek het ook klinkt - daarom juist ook makkelijk fysiek aanspreekbaar zijn. Ze moeten telefonisch goed bereikbaar zijn of een kantoor hebben. 'In de VS hebben we nu 350 kantoren en 15 duizend mensen in dienst. In Londen hebben we er binnen korte tijd al duizend. Ik denk dat onze call-centers vaak groter zijn dan die van traditionele brokers.'

Hoewel on-line opdrachten nu het leeuwendeel van de transacties vormen - en ook nog steeds groeien - schuwt Charles Schwab de traditionele distributiekanalen niet. 'On-line beleggen heeft tot meer transacties geleid. Dus ook tot meer vragen, bijvoorbeeld voor advies of over de afhandeling. Daarnaast zijn de traditionele kanalen zoals de balie en de telefoon onmisbaar in de marketing. Het openen van een effectenrekening gebeurt nog meestal op deze wijze. Onze filosofie is zogezegd gebaseerd op twee peilers: clicks en morter (cement).'

In de handel zelf worden clicks steeds belangrijker. Beleggers eisen real-time informatie en willen daar direct op kunnen reageren. Ze handelen vaak verschillende malen in korte tijd in dezelfde aandelen. Snelheid is heilig. 'Vandaag kopen ze een bepaald aandeel, morgenochtend verkopen ze het weer en morgenmiddag kopen ze het terug. Je kan het geen daghandel noemen, maar het geeft de portefeuille wel een enorme dynamiek.'

Maar dezer dagen is de mortel weer belangrijk, want het heeft een bodem gelegd in de beurskoers van Schwab. Daarmee onderscheidt het fonds zich van de andere internetbrokers.

Beleggers kunnen inmiddels zelf hun posities via het internet op hun eigen scherm zetten. Ook kunnen ze hun actuele portefeuille na elke transactie uitprinten. 'Overigens, we sturen ook nog altijd een rekeningoverzicht met de post.' Ook de grootste e-commerce onderneming ter wereld komt daar niet onderuit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden