Internet op mobieltjes amper in zwang

Mobiel internetten - met een gsm websites raadplegen of foto's versturen - slaat nauwelijks aan. De omzet in euro's uit diensten anders dan reguliere telefoongesprekken, nam vorig jaar fors toe....

Mobiele belbedrijven verdienden vorig jaar 553 miljoen euro buiten het gewoon bellen om, tegen 380 miljoen euro in 2002 - een stijging met 40 procent. Veruit het gros van die inkomsten danken ze echter aan de sms, de korte tekstberichten die vooral populair zijn onder jongeren. 'De opbrengst van de nieuwe diensten valt daarbij in het niet', stelt directeur Ed Achterberg van Telecom.paper.

De bevindingen zijn somber nieuws voor de mobiele belbedrijven. KPN, T-Mobile, Vodafone en Orange hebben hoge verwachtingen van nieuwe diensten als i-mode, T-Zones, Live! en Share, die ze de afgelopen twee jaar hebben geïntroduceerd. 'Dataverkeer is voor de concerns een speerpunt', aldus Achterberg, omdat ze daarmee een nieuwe bron van inkomsten hopen aan te boren.

Een gebrek aan geschikte telefoons heeft de mobiele diensten parten gespeeld, zegt Achterberg. Van de bijna een miljoen i-mode-toestellen die KPN zegt te hebben afgezet in Duitsland, België en Nederland, is hij niet onder de indruk. 'In Nederland alleen al zijn 13,1 mobieltjes in omloop.'

Achterberg denkt dat ook de hoge prijs voor mobiel internetten een rol van betekenis heeft gespeeld. 'De nieuwe diensten zijn flink aan de prijs.' Gebruiksgemak is een ander probleem, net als het ontbreken van kritische massa. 'Het is pas leuk om foto's met je mobieltje naar anderen te sturen als zij die beelden ook op hun gsm kunnen ontvangen.' Het aantal mms-berichten (multimedia messaging service - sms met beelden) bedraagt minder dan een procent van het aantal tekstberichten, schat Achterberg.

Voor umts - de derde generatie mobiele telefonie die snelheden belooft waarbij bellers elkaar rechtstreeks videobeelden kunnen sturen - zijn de vooruitzichten somber. KPN introduceert umts voor zakelijke gebruikers in Nederland in juli, korte tijd later voor consumenten. Vodafone biedt al umts voor bedrijven aan.

'Umts is eigenlijk niet meer dan een hogere snelheid', denkt Achterberg. 'De meest gebruikte toepassing op dit moment bij de nieuwe mobiele diensten is e-mail. Daar heb je umts niet voor nodig.'

De totale markt voor mobiele telefonie was vorig jaar goed voor 5,4 miljard euro, becijfert Telecom.paper. Dat is een stijging van 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen Nederlanders met een mobiele telefoon tegen 11,8 miljoen in 2002.

De grote winnaar van 2003 is T-Mobile. Het marktaandeel van de onderneming klom van 12,2 procent in 2002 naar 15,1 procent. Vodafone en KPN zagen klanten weglopen. KPN zag zijn marktaandeel vorig jaar slinken van 41 procent naar 38,4 procent. Vodafone wist bijna een kwart van de bellers aan zich te binden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden