Interesse in Sanoma-bladen blijft groot: drukkerijen nu ook in de race

Nederlands grootste drukkerij, Roto Smeets, heeft belangstelling voor de tijdschriften die de Finse uitgever Sanoma eind oktober in de etalage zette. Dat meldt De Telegraaf vandaag. Ook andere drukkerijen zouden zich gemeld hebben voor een deel van het bladenpalet. Intussen zijn al enkele tijdschriften van eigenaar gewisseld.

Beeld anp

Bij Roto Smeets worden veel bladen van Sanoma gedrukt en dus zou deze drukkerij de meeste pijn voelen van een eventueel stopzetten van tijdschriften. Volgens ingewijden zou Roto 31 bladen die te koop staan, waaronder de Playboy, Panorama en Grazia, als één pakket willen kopen van het Finse concern. Roto Smeets wil geen commentaar geven. Het bedrijf sloot vorig jaar nog een deal met Sanoma over het drukken van Libelle, Margriet en Donald Duck. Deze, maar ook succestijdschriften als Linda, Autoweek, Viva, Ouders van Nu, Flow en Story, blijven gewoon waar ze zitten.

'Kijkers zijn geen kopers'
Naast Roto Smeets zouden ook andere drukkerijen interesse hebben getoond in de Sanoma-bladen. Onlangs bevestigde Sanoma al dat er überhaupt veel interesse is in de tijdschriften die de uitgever in de verkoop heeft gedaan. 'Het is geweldig dat er zoveel geïnteresseerden zijn in onze tijdschriften, maar we moeten op onze hoede zijn. Kijkers zijn niet altijd kopers', zei Henk Scheenstra, CEO Print bij Sanoma. Het bedrijf is sinds oktober vorig jaar op zoek naar kopers voor onder meer Nieuwe Revu, KIJK en Marie Claire. Wordt er geen koper gevonden, dan wordt de stekker uit de bladen getrokken. Sanoma zegt nog tot juli nodig te hebben om het hele proces af te ronden.

FAB
Voor een paar bladen van Sanoma is al wel een oplossing gevonden. Zo wordt het kleine vrouwenblad FAB online voortgezet. Onderneemster en columniste Ebru Umar maakt er een online platform van. De doelgroep blijft hetzelfde: vrouwen van boven de 35 jaar. 'FAB wordt een platform waar mensen die plezier hebben in wat ze doen, over hun vak kunnen schrijven. Dat zijn niet alleen journalisten, ook cabaretiers, advocaten en politici', zei Umar onlangs tegen de Volkskrant.

Beeld anp

Helden
Het drie jaar geleden door Sanoma deels overgenomen Helden Magazine komt weer volledig in handen van de familie Barend. Het blad stond op het lijstje van Sanoma om afgestoten te worden, maar Frits en Barbara Barend brengen het vanaf dit jaar weer in eigen beheer uit. Barend liet pas nog weten dat hij liever niet weg was gegaan bij Sanoma. 'Wij moeten nu alles zelf gaan regelen. Dat is voor mij als 66-jarige man lastiger, maar het is ook een uitdaging.'

Opzij
Ook bij andere uitgevers zijn tijdschriften de afgelopen periode van eigenaar gewisseld. Zo nam Mama Media Groep het tijdschrift J/M Ouders over van de Weekbladpers Groep (WPG). J/M Ouders werd in november door WPG, samen met weekblad Opzij, in de etalage gezet. Samen met een reorganisatie waarbij 100 banen verloren gaan moest de verkoop ervoor zorgen dat het uitgeefconcern financieel weer gezond wordt. In januari was al een nieuwe eigenaar gevonden voor het feministische maandblad Opzij: Veen Media.

Beeld Sanoma
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden