Inspectie voor tweeduizend vliegtuigen na Boeing-ramp

De grote vliegtuigfabrikanten en 68 luchtvaartmaatschappijen in Europa, Azië en de VS zullen de brandstoftoevoer van hun grote toestellen aan een grondige inspectie onderwerpen....

AFP, KRF

WASHINGTON

De inspecties houden verband met het ongeluk met een Boeing 747-100 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA die in juli 1996 voor de kust van New York ontplofte. Alle 230 inzittenden kwamen daarbij om het leven. Een duidelijke oorzaak van de ramp is nog steeds niet gevonden. Maar de onderzoekers sluiten niet uit dat een explosie in de belangrijkste brandstoftank achter het ongeluk zit.

De Amerikaanse dienst voor de burgerluchtvaart FAA heeft de betrokken maatschappijen in juli benaderd met het verzoek om inspectie. Het inspectieprogramma zal zo'n tweeënhalf jaar in beslag nemen en erop neerkomen dat de toestellen bij een grote onderhoudsbeurt nagenoeg ontmanteld moeten worden.

De Amerikaanse organisatie van luchtvaartmaatschappijen ATA spreekt niet voor niets van het meest grondige onderzoek van de brandstofsystemen dat ooit is ondernomen.

De KLM doet mee aan de inspectie. 'Elke bijdrage aan de veiligheid in de luchtvaart is welkom', aldus een woordvoerder. Hoeveel toestellen bekeken zullen worden en op welke termijn, is nog niet duidelijk. Dat hangt af van het type dat moet worden onderzocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden