Inloggen met de hulp van uw bank, gaat dat internetwinkelen makkelijker maken?

Internetwinkelen wordt een stuk makkelijker. Een nieuwe inlogdienst van de Nederlandse banken moet het gehannes met vergeten wachtwoorden en gebruikersnamen uit de wereld helpen.

De nieuwe dienst is gebaseerd op betaalservice iDeal.Beeld anp

Met iDin, dat staat voor identificeren en inloggen, kunnen particuliere rekeninghouders zich aanmelden bij overheidsinstellingen, webwinkels en andere onlinediensten. De nieuwe dienst is gebaseerd op de betaalservice iDeal. 'Je selecteert op de website van bijvoorbeeld een webwinkel je eigen bank. Daarna word je doorverwezen naar het iDin-startscherm van je bank en daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen', legt voorzitter Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland uit. 'Nu moet de klant voor tal van websites verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden onthouden, met IDin is dat probleem opgelost', aldus Mallekoote. 'Bedrijven krijgen met IDin zekerheid van de bank over de identiteit van de klant.'

Nederlandse banken en betaalbedrijven werken samen binnen Betaalvereniging Nederland, waar eerder ook de betaalservice iDeal is ontwikkeld. Een groep van vijfduizend consumenten heeft iDin een jaar getest bij onder meer de Belastingdienst, zorgverzekeraar ONVZ en hypotheekverstrekker Florius. '84 procent van de consumenten vindt dat iDin makkelijk werkt en 77 procent vindt de privacy gewaarborgd', aldus Mallekoote.

Privacy lijkt de belangrijkste uitdaging voor het welslagen van de dienst. Bij consumenten kan de vrees ontstaan dat de bank naast betaalgegevens nu ook het surfgedrag van consumenten kan volgen. Volgens Mallekoote blijft het, net als met iDeal, een kwestie van uitleggen dat banken zorgvuldig met gegevens omspringen. 'Webwinkels en andere onlinediensten krijgen met iDin geen toegang tot financiële gegevens van de klant. Omgekeerd kunnen banken niet zien wat voor bestellingen de klant bij een webwinkel plaatst en welke pagina's zijn bezocht.' Op dit moment kunnen consumenten nog slechts bij enkele websites terecht. De banken brenen de dienst sinds vrijdag onder de aandacht van hun zakelijke klanten.

Volgens trendwatcher Vincent Everts, ingehuurd door Betaalvereniging Nederland om de perslancering van iDin op te vrolijken, kan Nederland met deze dienst de wereld veroveren. 'Wereldwijd loopt iedereen tegen het probleem aan van vergeten wachtwoorden en gebruikersnamen. Daar biedt iDin een oplossing voor.' Met de vergelijkbare inlogdiensten van Google en Facebook hebben bedrijven geen zekerheid over de identiteit van de klant, iets dat met iDin wel het geval is. In Nederland werkt minister Plasterk aan een verbetering van Digid, de inlogdienst waarmee burgers moeten inloggen bij mijnoverheid.nl. Betaalvereniging Nederland ziet iDin als een mogelijk alternatief voor DigiD.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden