ING gaat toch verder met analyse klantgegevens

Ondanks de storm van kritiek die ING drie weken geleden te verduren kreeg, gaat de bank verder met data-analyse van klantgegevens. Dat blijkt uit een perspresentatie die de bank vandaag gaf. 'We verbeteren onze analytische vaardigheden om onze klanten beter te begrijpen en voorbij traditioneel bankieren te gaan', schrijft de bank.

Het hoofdkantoor van ING in Amsterdam. Beeld epa

'Een verdieping van de data-analyse biedt grote commerciële mogelijkheden, zowel in particuliere als in zakelijke markten', zei directeur Ralph Hamers vanochtend bij de perspresentatie. Een speciale 'chief innovation officer' wordt aangesteld om de mogelijkheden te verkennen.

Hamers legt de nieuwe strategie uit als een manier om de klant beter te bedienen. Zo kan de analyse van big data verder helpen bij het bestrijden van internetfraude. Een klant kan bijvoorbeeld een waarschuwing krijgen als de bank ziet dat een creditcard op een dubieuze locatie in het buitenland wordt gebruikt, vertelt Volkskrant-journalist Yvonne Hofs die bij de presentatie aanwezig was. Dat is overigens al staande praktijk, zegt Hofs, maar verdere digitalisering kan die data-analyse sneller en goedkoper maken.

Een andere mogelijkheid is het aanbieden van verschillende leningen aan verschillende klanten: een goedkope lening voor kredietwaardige klanten, duurdere leningen voor mensen die moeite hebben met het aflossen van schulden. Data-analyse kan ook helpen om probleemgevallen te signaleren. Wanneer iemand inteert op zijn spaargeld om zijn hypotheek te betalen, kan de bank daarop inhaken en met die klant om tafel gaan.

Gericht adverteren
De bank kondigde op 10 maart aan de betaalgegevens van klanten te willen gebruiken voor commerciële doeleinden. Toen was het idee nog om bedrijven de mogelijkheid te bieden gericht te kunnen adverteren op basis van analyse van klantgegevens. Het bericht leidde tot heftige kritiek en klachten van klanten. ING kwam enkele dagen later daarom terug op het besluit en beloofde een proef met commercieel gebruik van klantgegevens uit te stellen.

Directievoorzitter Nick Jue schreef in een brief aan de klanten: 'De ING deelt uw klantgegevens niet met derden, laat staan dat wij die zouden verkopen. Voor ING heeft bescherming van de persoonsgegevens van onze klanten de hoogste prioriteit. Want wij realiseren ons dat uw privacy een groot goed is. Klanten kunnen er altijd op vertrouwen dat ING uitsluitend gebruikmaakt van hun persoonlijke gegevens binnen de grenzen van wet- en regelgeving.'

De bank beloofde in gesprek te gaan met onder andere de Consumtenbond en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De plannen met gerichte advertenties zijn dus niet van de baan, maar enkel uitgesteld tot na de gesprekken met privacywaakhonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.