Informatieconcern schrapt 4.000 banen

Langzamerhand verdwijnt de van oudsher oer-Nederlandse uitgever VNU uit Nederland. De nieuwe directie van het media- en informatieconcern schrapt 4.000 van de 42.000 banen....

Van onze verslaggever

Het gaat deels om gedwongen ontslagen, liet een woordvoerder weten. Het banenverlies gaat ten koste van personeel dat niet met klanten te maken heeft, aldus het bedrijf in een verklaring.

Volgens een woordvoerder van VNU is de banenreductie niet gericht op een onderdeel of een regio maar geldt ze wereldwijd. In hoeverre het Nederlanders betreft is nog niet duidelijk. Iedere manager krijgt de opdracht te kijken welke banen kunnen worden geschrapt.

In Nederland werkt nog maar een klein deel van het totale aantal werknemers. Sinds de uitgever, van onder meer katholieke bladen, is omgevormd tot een papierloos-informatieconcern is het hard gegaan met het vertrek van de Nederlandse werknemers.

Vorig jaar werkten er nog 692 mensen in Nederland. Op dit moment is dat geslonken tot 313. Ook haalt VNU nog maar 100 miljoen van de totale omzet van 3,5 miljard euro uit Nederland. De raad van bestuur zetelt al jaren in New York. Het bedrijf houdt alleen om fiscale redenen het hoofdkantoor in Haarlem aan.

VNU maakte maandag ook bekend zijn zakelijke mediatak Business Media Europe (BME) te verkopen aan de investeringsmaatschappij 3i. Naar verluidt zou het gaan om een bedrag van 320 miljoen euro.

De groep geeft ongeveer zeventig vaktijdschriften uit en heeft talloze websites. De verkoop is inclusief de activiteiten in Spanje, Italië, Duitsland en Engeland. De verkoop van de Franse tak staat nog ter discussie.

De Amerikaanse divisie, met tijdschriften als Billboard en The Hollywood Reporter, blijft voorlopig binnenboord. De Amerikaanse bladen zouden beter bij de kernactiviteiten van het concern passen: het verzamelen en verkopen van markt- en media-informatie.

In Europa geeft VNU vaktijdschriften uit op het gebied van computers, elektronica, management en carrière. In de VS bestrijken de uitgaven vooral de amusementsindustrie, de detailhandel en de vastgoedsector.

Met de verkoop snijdt VNU vrijwel de laatste banden door met Nederland. Alleen de joint venture met de Jaarbeurs, die in Nederland en China vakbeurzen organiseert, blijft. Met ingang van het komend jaar wil VNU jaarlijks 10 procent op de kosten besparen. Naast personeel wordt bezuinigd op automatisering en vastgoed.

Ook wil de dit jaar aangetreden topman David Calhoun de organisatie vereenvoudigen. Productinnovatie, onderzoek, ontwikkeling en marketing worden samengebracht in een organisatie.

VNU werd eerder dit jaar voor 7,6 miljard euro van de beurs gehaald door opkoopfondsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden