Ineens heeft de hybride auto wél nut

Er komt geen snelheidslimiet op de Duitse snelwegen en geen kilometerheffing voor personenauto`s; de verenigde Duitse autoindustrie ziet het helemaal zitten met Angela Merkel, de presidentskandidate voor CDU/CSU....

Maar dat zijn dan ook wel de laatste strohalmen waaraan de Duitse autobouwers zich kunnen vastklampen: verder ziet het er donker uit voor de machtige automakers. Economische recessie met de daarbij horende arbeidsonrust, de torenhoge benzineprijzen en de voortdurende discussie over te grote en te zware auto`s, geven weinig reden tot optimisme.

Toch laten de duizend exposanten uit de internationale automobielindustrie op de grootste autotentoonstelling ter wereld, de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt, zich niet uit het veld slaan. De een miljoen bezoekers kunnen zich vanaf donderdag tien dagen lang vergapen aan het mooiste en nieuwste dat de industrie te bieden heeft. Er worden tachtig wereldprimeurs beloofd, maar niet elke noviteit is even opwindend. Zo presenteert Volkswagen trots de VW Passat Variant, de stationwagenversie van de bekende Passat. Ook de Grande Punto of de al lang aangekondigde Opel Astra Twin Top zal vermoedelijk geen lange rijen bezoekers trekken.

Wel wordt uitgekeken naar de presentatie van de Porsche Cayman, een speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde kruising tussen de relatief goedkope Boxster en de dure 911. Ook op de nieuwe Mercedes S-klasse wordt vol ongeduld gewacht. Niet in de laatste plaats door Mercedes zelf; het concern kampt al jaren met teruglopende verkopen en een verlieslatend Smart-project.

Opvallend in het rijtje primeurs zijn de zware, grote en vergrote modellen: de grote Punto, de massieve Audi Q7, de Volvo C70, de Touring-versie van de BMW 3-serie; allemaal auto`s die gebouwd zijn zonder een directe noodzaak tot zuinig rijden.

Dat moet de komende jaren aanzienlijk gaan veranderen, zo realiseert de West-Europese industrie zich plotseling. De torenhoge brandstofprijzen en het succes van Japanse automakers als Honda en Toyota met hun hybride modellen, hebben BMW, DaimlerChrysler en General Motors kort geleden doen besluiten ook tot de ontwikkeling van hybride modellen over te gaan. Lang werd deze techniek, waarbij de voortstuwing wordt verzorgd door een benzinemotor in combinatie met een of meerdere elektromotoren, door de West-Europese en Amerikaanse autobouwers afgedaan als een modeverschijnsel; goed voor filmsterren en popmuzikanten, maar niet echt geschikt om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen.

Nu de brandstofprijzen de afgelopen maanden tot ongekende hoogte zijn gestegen, zien de automakers ineens het nut van de techniek en moeten volgend jaar in Frankfurt de eerste Volkswagens en BMW`s met hybride-aandrijving op de beurs verschijnen.

Ook andere technieken, zoals het op de snelweg uitschakelen van meerdere cilinders, kunnen tot brandstofbesparing leiden. Enkele Amerikaanse auto`s, zoals de 300C Hemi van Chrysler, maken gebruik van deze techniek, die een besparing van 20 procent kan opleveren.

Voorlopig zijn de meeste auto`s op de IAA nog afhankelijk van de benzinepomp en dat betekent volgens Bernd Gottschalk, voorzitter van de machtige Verenigde Duitse Automobielfabrikanten, een zware belasting, vooral voor de laagbetaalden die zo afhankelijk zijn van hun mobiliteit, maar ook voor de economie en het bedrijfsleven`. En natuurlijk de werkgelegenheid` zo vergat Gottschalk niet te benadrukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden