Ineens een hele fijne plek

Hans Lensvelt denkt buiten de geijkte grenzen. Toch maakt zijn bedrijf kantoormeubilair én fuseerde Lensvelt met het traditionele Gispen...

Door Wieteke van Zeil

In de tuin van de firma Lensvelt in Breda staat een groene skull. Nou ja, het heet een Skull. Het is een nogal vormeloze bubbel, een 'blob', waar net een mens in past. En waar je met wat verbeelding een vrolijk doodshoofd in kunt herkennen. Wat moet zo'n polyester object, duidelijk van de hand van kunstenaar Joep van Lieshout, hier? Lensvelt was toch een kantoormeubelproducent?

Hans Lensvelt, artistiek directeur, kijkt even alsof hij zich voor het eerst realiseert dat dit misschien onlogisch is. 'Ja - dat kwam omdat we Van Lieshout vroegen een workbench te maken.' Is dat zoiets als de workmate van Black en Decker? 'Nee het is gewoon een grote kantoortafel, waar meerdere mensen aan kunnen werken. Ons designteam had een eenvoudige gemaakt, en toen vroegen we een paar kunstenaars om daar een variatie op te bedenken.'

Maar er past nauwelijks één mens in deze blob. 'Ja. Van Lieshout had eerst een hele grote polyester tafel gemaakt, maar die was niet arbo-verantwoord. En dat is heel belangrijk in Nederland, dus vroegen we hem om een verstelbare te maken. Kwam hij hiermee.' Dus deze kantoorblob is wel ergonomisch verantwoord? 'Nee.' Weer die verontschuldigende glimlach. 'Als ik hem nu vraag om déze op arbohoogte te maken, komt hij misschien met een auto.'

Hans Lensvelt laat het ongewone toe in het bedrijf dat hij samen met algemeen directeur Rob Brugge leidt. Als het aan Lensvelt ligt, is het kantoor niet meer wat het geweest is. Voor projecten en producten huurt hij befaamde, buiten de kaders denkende Nederlandse ontwerpers in, zoals Richard Hutten en Piet Hein Eek. Hij vraagt net afgestudeerde ontwerpers om kantoormeubels te maken, waardoor er kleurige ladenkasten van gerecycled materiaal in zijn showroom pronken. En hij vraagt Van Lieshout, een kunstenaar die berucht is om zijn ontregelende ideeën, om voor zijn bedrijf producten te ontwerpen.

Lensvelt staat middenin het gebruis, in Nederland minder gehoord dan in het buitenland, van de Dutch Design-troetels rondom Droog Design, de Eindhovense Design Academy en het label Moooi, waarvan hij met Marcel Wanders en Casper Visser eigenaar is.

En toch levert Lensvelt kantóórmeubels. Meubels die gewoon moeten functioneren, op plekken waar mensen hun geld verdienen. Zodat ze daarna, thuis, op hun designbank kunnen hangen.

Nadat hij in 1990 het bedrijf van zijn vader overnam is de nadruk op het esthetische komen te liggen, legt Lensvelt uit. Lensveltprojecten moeten inspireren. Want, zoals kantoormeubels de laatste jaren steeds meer de leefomgeving binnendrongen - denk Gispen -, zo geldt dat ook andersom, vindt Lensvelt: 'Het kantoor is toch steeds meer een huiskamer aan het worden.' Oude kantoorwaarden zijn vervangen door nieuwe. Het gaat minder om administratie dan om communicatie, minder om regels dan om flexibiliteit. Minder om routine dan om mobiliteit. Dat vraagt om een nieuw soort kantoorinrichting. 'Kijk naar die Krattenkast van Mark van de Gronden. Een kast vol laden van gerecyclede bedrijfskratjes. Al heb je een simpel kantoor, als je deze erin zet, is het toch ineens een hele fijne plek?' Ten minste een speelse plek - de kleurige kratten zullen bij velen een beeld oproepen van oud speelgoed. Een slimme herinterpretatie van een opbergsysteem.

De firma Lensvelt groeide door deze nieuwe aanpak. In 1992 werd 'productie-unit' (fabriek) Berthom in Emmeloord gekocht. Sinds twee jaar draait er een fabriek in de omgeving van Shanghai, 'zijn baby', zoals Lensvelt het noemt. Zelf opgezet, contacten gelegd, onderhandeld. Een goede, vrouwelijke manager gevonden ter plaatse, 'en binnen een half jaar na het eerste gesprek draaiden de ponsen'. Leverde dat geen beperkingen op? De Chinese overheid is immers nog steeds niet de meest tolerante. Lensvelt: 'Jawel. We wilden het logo van Atelier van Lieshout, een hangende naakte man, op de verpakkingsdoos van zijn producten plaatsen. Kreeg ik een e-mail: ''That is not possible''. Eerst dacht ik nog dat het technisch niet mogelijk was. Maar ze vonden het immoreel. Toen heeft Joep de piemel weggehaald en er een abstract mannetje van gemaakt.'

Door de uitbreiding naar China kreeg kantoorproducent Gispen interesse in Lensvelt. Zeven maanden geleden spraken Hans Lensvelt en Peter Veer, algemeen directeur van de roemrijke firma, elkaar. Afgelopen week kwam de fusie rond. Gispen wil in China produceren, Lensvelt wil Gispen een artistieke impuls geven. In de Nederlandse Gispenfabriek in Culemborg worden straks alleen de hoogwaardige en complexe producten gemaakt, de serieproductie van beide bedrijven gaat naar China.

Wat moet Lensvelt met Gispen, het bolwerk van traditioneel Nederlands kantoorontwerp? 'Gispen is een autoriteit, een sterk merk met traditie.' Lensvelt denkt allesbehalve licht over de verantwoordelijkheid die hij er nu bij krijgt, als artistiek directeur van beide firma's. 'Je krijgt een schat in handen.' De komende tijd gaat hij op zoek naar een jonge art director die het bedrijf een creatieve draai kan geven. 'Een nog niet bekende ontwerper, die het gezicht moet worden van Gispen en met respect voor de traditie een nieuwe lijn voert. Kijk naar wat Tom Ford met het modemerk Gucci deed, of Christopher Bailey met Burberry. Een uitdaging en een grote verantwoordelijkheid.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden