Industrie wil fiscaal aantrekkelijke elektrische fiets

De overheid moet de aanschaf van snelle elektrische fietsen fiscaal sterker bevorderen. Dat stelt de RAI Vereniging, de belangenvereniging van de rijwiel- en autoindustrie. Automobilisten die ook een speed pedelec bezitten - het type batterijfiets dat de 45 kilometer per uur kan halen - zouden de auto vaker laten staan.

De speed pedelec, een sportieve elektrische fiets die 45 km per uur haalt, wordt steeds populairder.Beeld anp

De fietsen kosten 2.500 tot 4.500 euro of meer. Speed pedelecs worden gezien als snel alternatief voor de auto voor mensen die 10 tot 30 kilometer van hun werk wonen. Volgens de RAI Vereniging zijn er inmiddels negenduizend van zulke fietsen in Nederland. Minder dan 10 procent daarvan is zakelijk geregistreerd. De vereniging pleit voor aantrekkelijker leaseregels, met een vrijstelling van fiscale bijtelling.

'De files zullen niet oplossen als we niet vaker privé en zakelijk de auto laten staan en kiezen voor slimme combinaties met bijvoorbeeld de fiets', aldus RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck in een persbericht. 'Eén dag per week met de fiets naar het werk verlaagt de filedruk met circa 20 procent en verbetert de fitheid van de fietser en de luchtkwaliteit.'

Lease

Wordt een speed pedelec geleast, dan wordt volgens de huidige fiscale wetgeving de volledige economische waarde van deze fiets bij het inkomen opgeteld, aldus de RAI Vereniging. Over dat bedrag wordt vervolgens loonbelasting betaald. Voor elektrische auto's bestaat wel een lage bijtellingsregeling, maar niet voor fietsen. Het leasen van een snelle elektrische fiets van 3.500 euro kost de forens tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, berekende de vereniging - het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40 duizend euro.

De fiets zou kunnen worden betrokken in een combinatieregeling met de auto, zegt een woordvoerder van RAI Vereniging. De vierwieler en de tweewieler zouden in één leasecontract moeten kunnen worden opgenomen. 'Dan kan de gebruiker per dag beslissen welke vorm van mobiliteit hij kiest. Ook de Werkkostenregeling zou kunnen worden verruimd, door de fiets daarin een aparte, onbelaste status te geven.'

Bereikbaar

Fietsersbond-directeur Saskia Kluit staat 'heel positief' tegenover het idee. 'Het is te gek voor woorden dat voor auto's fiscale regelingen bestaan, maar nauwelijks voor fietsen. Terwijl steden steeds onbereikbaarder worden.'

Provincies en gemeenten zijn al langer bezig met filebestrijding door middel van fietssnelwegen, voor onder meer de speedfiets. Een woordvoerder van de provincie Gelderland vertelt dat het aantal fietssnelwegen in de regio wordt uitgebreid van twee naar zeven. 'Ook wordt onderzocht hoe wij de ervaringen van pedelec-rijders kunnen gebruiken om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen.'

Uit onderzoek van adviesbureau Grontmij bleek begin vorig jaar dat tweederde van de gebruikers tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar het werk gingen. Volgens het bureau kan deze fiets 'structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden