Incognito

VOOR bestuursvoorzitter Jan Brand van Brunel is de Gouden Gids met recht goud waard. Om geschikte overname-kandidaten in de VS te vinden, scheurt Brand de pagina's met technische detacheringsbureaus uit de yellow pages....

MARGREET VERMEULEN

Zo ontdekte Jan Brand pakweg zes maanden geleden Atlanta Technical Support (ATS). De overname wordt nog deze maand bezegeld. Inmiddels zitten er alweer nieuwe overnames in de pijplijn die via de Gouden Gids-techniek 'ontdekt' zijn.

'Brand snuift graag eerst het cultuurtje op', weet zijn woordvoerder Tom Touber. 'En in die fase vallen al negen van de tien kandidaten af. Maar het is ook een manier om de krenten uit de pap te pikken, zonder dat je een enórme zak geld hoeft mee te nemen.'

Met gemiddeld drie overnames per dag is het Nederlandse bedrijfsleven behoorlijk bedreven geraakt in het opsporen en veroveren van aantrekkelijke prooien. Maar van de onorthodoxe methode van Jan Brand wordt slechts spaarzaam gebruik gemaakt.

'Dat werkt bij ons niet', vindt eigenaar-directeur Gerrit de Bruijne van de aardappelfabriek Farm Frites. 'Daarvoor is het aardappelwereldje te klein. Elke willekeurige aardappelhandelaar in Australië kent Gerrit de Bruijne van Farm Frites. Ik ga dus niet incognito rondlopen.'

Maar de cultuur opsnuiven doet De Bruijne ook in een vroeg stadium. 'Ik ben nou eenmaal een ondernemer die op zijn intuïtie afgaat. Als ik door een fabriek loop waar het ongeorganiseerd is - en waar je ziet dat de mensen zitten te niksen als de baas niet oplet - dan denk ik: wegwezen! Deze koop gaat niet door.'

In de hotelbranche is het goed gebruik om eerst eens onaangekondigd bij de potentiële overname-kandidaat te gaan dineren en een kamer te boeken. 'Pas daarna komt het boekenonderzoek', vertelt Robert de Vink, algemeen-directeur van Accor Nederland (onder meer Novotel en Sofitel).

Ook in de Postiljon hotels, die sinds gisteren officieel in handen zijn van Accor, heeft De Vink met collega's een vorkje geprikt, voordat de overnamegesprekken begonnen. 'Je wilt weten of je het product dat je gaat overnemen, kunt verrijken. Of je er iets aan toe kunt voegen.'

De Vink weet nog wat hij die avond at. 'We kozen voor het beroemde Postiljon-buffet. Dat was erg lekker. En niet duur.' Dus daar viel weinig aan te verbeteren. Maar gelukkig valt er aan het interieur van de kamers wel wat te verspijkeren. 'Dat vonden we een beetje verouderd', biecht De Vink op.

Dick van Hedel, algemeen directeur van Groenwoudt (onder meer Trekpleister en Kruidvat), heeft in zijn leven circa tien overnames gedaan. Zijn laatste overname was de Tilburgse supermarkt Lekker & Laag. 'Ja, natúúrlijk ben ik daar eerst eens op de bonnefooi boodschappen gaan doen', vertelt van Hedel. Zijn eerste gedachte was niet: die tent moet ik hebben. 'Nee, dat niet. Maar ik dacht wel meteen: die oprichters wil ik in míín bedrijf.'

Bij zeven van de tien overnames kennen de betrokken firma's elkaar al geruime tijd. 'Gelukkig wel', vindt Guus Landheer, de fusie- en overnamespecialist van KPMG. 'Want de kans op succes is groter als de betrokkenen al een relatie hebben, elkaar niet louter als concurrenten zien en elkaars bedrijfscultuur enigszins kennen. Dat werpt meer vruchten af dan tegen een wildvreemd bedrijf te roepen: Bent u te koop en zo ja voor hoeveel?'

Iedere overname heeft zijn eigen geschiedenis. Zo kocht De Bruijne ooit een verliesgevende patatfabriek in België. Niet omdat het zo'n goede toko was, integendeel. 'Maar de eigenaar stond bij mij in het krijt, voor ettelijke miljoenen. Om met mij in het reine te komen bood hij zijn bedrijf te koop aan. Achteraf bezien was de prijs misschien aan de hoge kant. Maar als ik niet had gehapt, was ik nog veel meer geld kwijt geweest.'

De technische handelsonderneming Geveke is niet zo 'avontuurlijk' als het om overnames gaat. 'Wij maken eerst acquisitie-profielen waarmee een bemiddelaar voor ons op zoek gaat', aldus een woordvoerster. 'Maar voor de details moet U onze financiële man hebben. En die is in bespreking. Over een overname'

Margreet Vermeulen

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden