Incasso's DSB wekken woede

DSB stuurt sinds vorige week aanmaningen...

Amsterdam Belangenorganisaties van DSB-gedupeerden melden dat DSB Bank sinds vorige week donderdag weer harde aanmaningen verstuurt aan klanten met een betalingsachterstand. De stichtingen Steunfonds Probleemhypotheken (SSP) en Platform Aandelenlease (PAL) vinden het hervatten van de incasso’s absurd, omdat sinds twee weken alle rekeningen van DSB Bank zijn geblokkeerd. Betalen is voor klanten dus onmogelijk, zelfs als zij dat willen. ‘Mensen die geld overboeken, krijgen dat teruggestort’, meldt SSP-adviseur Jelle Hendrickx.

Desondanks dreigt de bank klanten die niet binnen vier dagen betalen te melden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Voor iemand met een BKR-registratie is het vrijwel onmogelijk spullen op krediet te kopen of een hypotheek af te sluiten.

Hendrickx is verontwaardigd omdat de incasso’s worden hervat, terwijl de DSB Bank de SSP vlak voor het faillissement had beloofd de financiële lasten van een groot aantal klanten met betalingsproblemen te verlichten. De SSP spant daarom een kort geding aan tenzij de DSB Bank en zijn dochter, incassobureau Inspectrum, onmiddellijk stoppen met het onder druk zetten van klanten.

Hendrickx zei woensdag tientallen klachten te hebben ontvangen van DSB-klanten die de afgelopen dagen een intimiderend telefoontje van Inspectrum of een dreigbrief van de DSB Bank kregen. Ook Piet Koremans van PAL spreekt van een groot aantal klachten uit zijn achterban. Hij wil opheldering van de curatoren Schimmelpenninck en Kuiper. ‘Op de website van De Nederlandsche Bank staat dat betalingen aan de DSB Bank op dit moment niet mogelijk zijn en dat men moet afwachten tot daarvoor een oplossing is gevonden. Hoe kun je klanten dan een brief sturen met de mededeling dat ze een BKR-registratie krijgen als ze niet binnen vier dagen betalen?’

Incassobureau Inspectrum wil geen commentaar geven op de hervatting van de incasso’s. De woordvoerder van de curatoren erkent dat geld overmaken momenteel moeilijk, zo niet onmogelijk is. In een brief die DSB Bank op 22 oktober aan een klant stuurde, en die in handen is van de Volkskrant, staan een bank- en een gironummer vermeld. Volgens de woordvoerder is het gironummer (een ING-bankrekening) wel toegankelijk, maar uit de brief valt dat niet op te maken.

De woordvoerder vindt het niet vreemd dat de incasso’s doorgaan terwijl de bank failliet is. ‘Een faillissement ontslaat een schuldenaar niet van zijn betalingsverplichtingen. De curatoren zullen zeker kijken naar een regeling voor gedupeerde klanten. Mocht later blijken dat sommigen te veel hebben betaald, dan krijgen zij dat geld terug. Maar totdat de curatoren daarover een besluit nemen, moet iedereen gewoon betalen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden