In Silicon Valley rolt het geld

Succesbedrijven uit Silicon Valley halen de laatste maanden miljarden dollars op bij private investeerders om hun de strijd om werelddominantie te financieren. Een beursgang hebben ze daarbij niet nodig.

Het kantoor van Airbnb in Amsterdam. Beeld Cigdem Yuksel

Verscheidene Amerikaanse media meldden donderdag dat logeerplatform Airbnb in gesprek is met investeerders over een injectie van 1 miljard dollar (880 miljoen euro). Daarmee komt de waarde van het bedrijf, dat vorig jaar naar verluidt 700 miljoen euro omzette, uit op ruim 21 miljard euro. Vorige maand werd bekend dat online-taxidienst Uber met beleggers spreekt over een kapitaalinjectie van 1,3 miljard dollar, waarmee het bedrijf zou worden gewaardeerd op 44 miljard.

Voor apps zoals Uber en Airbnb, die op een toegankelijke manier vraag en aanbod bijeen brengen en daarop een mooie commissie pakken, geldt in Silicon Valley het adagium: Winner takes all. Op elke markt blijft er slechts één dominante speler over. En om die positie te bereiken, zijn honderden miljoenen nodig.

Overnames

'Ze gebruiken dit nieuwe geld om overnames te doen, maar in het geval van Uber en Airbnb vooral om op eigen kracht te groeien', zegt internetondernemer en technologieblogger Boris Veldhuijzen van Zanten. De marketingmachine die moet worden opgetuigd om in alle windstreken het publiek te bereiken, kost kapitalen. Maar belangrijker zijn volgens Veldhuijzen van Zanten nog de kosten die de platformsites maken voor advocaten en lobbyisten. Hun diensten stuiten namelijk overal op boze concurrenten en wetgeving rond onderhuur, belastingen en brandveiligheid.

Airbnb heeft het bijvoorbeeld regelmatig aan de stok met hotelketens en vorig jaar stelde de openbaar aanklager in New York nog in een rapport vast dat bijna driekwart van alle verhuringen via de site illegaal zijn. Uber zit in een vergelijkbare positie. In Nederland gingen amateurchauffeurs die werkten via de dienst UberPop op de bon. Ook voert het bedrijf een dure politieke lobby om de in zijn ogen verouderde taxiwetgeving aan te passen.

Naast uitbreiden is een kapitaalinjectie in Silicon Valley ook steevast een instrument waarmee de investeerders van het eerste uur kunnen cashen, zegt internet-investeerder Floris van Alkemade van beleggingsfonds Henq. 'De slimme jongens die hun eigen geld op tijd in zo'n succesvolle start-up hebben gestoken, stappen uit en er stappen grote fondsen in waar zonder al te veel kennis van technologie wordt belegd met andermans geld.' Die fondsen hopen op hun beurt dat Airbnb nog veel meer waard wordt en zij dus ook weer binnenlopen.

Investeringsfondsen

De succesvolle internetbedrijven kunnen in elk geval volop rekenen op belangstelling van grote private investeringsfondsen en hebben dus geen beursgang nodig om hun uitbreiding te financieren. Dat heeft voor hen als groot voordeel dat ze geen openheid hoeven geven over hun bedrijfsvoering. 'Dat scheelt gedoe en is ook prettig vanuit concurrentieoogpunt', stelt Van Alkemade.

Volgens Veldhuizen van Zanten speelt het juridisch wankele businessmodel van Airbnb ook mee. 'In de meeste huurcontracten staat het verboden is je huis onder te verhuren, net als in de meeste hypotheekcontracten. Als je naar de beurs gaat, moet je daar veel meer openheid over geven.'

Nadat Veldhuijzen van Zanten kritische vragen stelde in een blog, merkte hij ook welke krachten Airbnb kan mobiliseren. 'Er kwam een delegatie van vijf lobbyisten ingevlogen om eens even bij te praten, best intimiderend.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden