REPORTAGE

In plaats van bank biedt kluisbedrijf nu veilig gevoel

Banken stoten hun particuliere kluisjes steeds vaker af: niet rendabel. Particuliere bedrijven duiken in het gat dat de banken achterlaten. Met ouderwetse degelijkheid.

De kluisruimte is achter zware deuren verschanst.Beeld Arie Kievit

Het echtpaar legitimeert zich in de benauwde receptie. Zij heeft een roze hoofddoek om, hij draagt een donker jack en spijkerbroek. Twee, drie trappen omlaag gaan ze, richting wachtkamer, een meter of zes onder de straatstenen.

De medewerker die het stel begeleidt, opent een eerste deur met een zender. Voordat ze bij de vijfduizend lockers komen die in dit pand aanwezig zijn, moeten ze de nodige horden passeren. Een naoorlogse kluisdeur van een halve meter dik, een gracht (zonder water), een wit hek en nog zo'n zware kluisdeur. Daarna kunnen ze de eigendommen tevoorschijn halen die ze hebben meegebracht.

Wat ze aan veiligheidsmaatregelen hebben gezien is slechts een klein gedeelte van het totaal, vertelt Corné van Drogenbroek, commercieel directeur van De Nederlandse Kluis. Het Rotterdamse gebouw waarin de 'safeloketten' staan mag dan van vlak na de oorlog zijn, de beveiligingstechnieken zijn zo modern als maar kan. Dat moet ook wel, want 'reputatie is het aller-, allerbelangrijkste in deze business', zegt Van Drogenbroek. En meer veiligheid drukt de verzekeringskosten. Een safeloket kost rond de tweehonderd euro per jaar, maar dan zijn de spullen die niet mogen kwijtraken wel voor 45 duizend euro verzekerd. Dat is essentieel, omdat het voor klanten vele malen duurder is waardevolle bezittingen te verzekeren als die thuis blijven liggen.

Trend

Wie eigendom van grote waarde tegenwoordig veilig wil opslaan, krijgt bij de bank bijna steevast nul op het rekest. ING heeft nog 35 duizend kluizen, maar nauwelijks ruimte voor nieuwe klanten. Het aantal filialen met lockers zal teruglopen van 96 nu naar 84 in de komende jaren. Bij de Rabobank liep het aantal bezette kluizen terug van 85 duizend vorig jaar tot 70 duizend in het voorjaar van 2015. ABN Amro had in 2013 nog 125 kantoren met kluisjes, nu nog maar 80.

Het is precies deze trend waarop het bedrijf De Nederlandse Kluis inspringt, vertelt Van Drogenbroek, oud-bankier en strak in het pak: 'Iedereen betaalt tegenwoordig digitaal en de banken gaan daarin mee. Filialen sluiten, personeel wordt ontslagen. Kluisjes zijn niet meer rendabel en worden op grote schaal afgestoten.'

Meerdere partijen springen in het gat dat hierdoor is ontstaan. Half december opent het bedrijf Fortados een grote opslag in het voormalige kantoor van De Nederlandsche Bank in Eindhoven. Sinds dit jaar verhuurt DomburgvandePanne kluisjes in Bodegraven en online timmert bankkluisjehuren.nl aan de weg.

Het moederbedrijf van De Nederlandse Kluis, dat edelmetaal verkoopt, begon in 2010 met zijn plannen. Zes vestigingen met in totaal 20 duizend kluizen moeten er komen. Hilversum en Rotterdam zijn al geopend, Amsterdam volgt binnenkort. Eindhoven, Utrecht en Den Haag zijn de komende jaren aan de beurt.

Kosten

Per gebouw is al snel een half miljoen euro nodig om de veiligheid te garanderen. Pas bij 1.500 klanten draait een vestiging quitte. Dat is allemaal terug te verdienen, volgens de directeur. De markt is weliswaar kleiner dan vóór het digitale tijdperk, maar ook stabiel. Naast vermogenden en ouderen met waardevolle verzamelingen is er een groep mensen die hun spullen niet veilig thuis kan laten liggen. Dat gevoel hebben ze althans, op grond van het gevaar van inbraken.

Een groot deel van de klanten zijn bijvoorbeeld Nederlanders van Turkse en Marokkaanse komaf. 'Veel van onze cliënten uit die groep zijn 30, 35 jaar oud. Zij hebben nog een bruidschat. Die wil je niet altijd in huis hebben, zeker niet als je bijvoorbeeld op vakantie gaat.' De dame met de roze hoofddoek beaamt dat een kluis op deze plek een veilig gevoel geeft als je langer van huis bent. Met een blik naar haar man: 'Geld hoeven we niet te bewaren, dat kan gewoon digitaal, maar sieraden en diploma's houden we liever hier. We waren naar de bank gegaan voor advies en daar verwezen ze ons naar De Nederlandse Kluis.'

Deze klanten zijn exemplarisch voor hoe het bedrijf zijn kluizen gevuld krijgt, zegt Van Drogenbroek.

De ruimte van De Nederlandse Kluis in Rotterdam waar klanten hun kluis kunnen openen. Dat gaat nog op de ouderwetse manier.Beeld Arie Kievit

Ouderwetse aanpak

Ze hebben een vergunning bij de AFM voor dit soort opslag en er is een stichting opgericht voor de aandelen van het bedrijf. Daardoor kan het bedrijf niet failliet gaan en staan de bezittingen van de klanten nooit op de tocht.

'Twee van de drie grote Nederlandse banken verwijzen nu naar ons, de derde is bijna om. Zo verwachten wij onze kluizen goed bezet te krijgen.'

Waar de trend in het bankwezen aan alle kanten digitaal is, kiest het kluisverhuurbedrijf voor de ouderwetse aanpak: de klanten van vandaag krijgen twee heel normale sleutels mee voor hun kluis. In de aanwezige 'couponkamers' kunnen ze buiten het zicht van de netjes meegelopen medewerker hun eigendommen in de doos van de kluis stoppen. Die doos gaat in een gleuf, die met de sleutel wordt afgesloten. Hier laten ze hun spullen met een gerust hart achter. Zes meter onder de grond, en achter dikke kluisdeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden