In kleine steden meer lege winkelstraten, in grote gaat het beter

De leegstand in de winkelstraat neemt in kleine steden nog steeds toe. In grote steden profiteren de eigenaren van winkelpanden juist van de aantrekkende economie, blijkt uit onderzoek van makelaarsorganisatie NVM.

De goede cijfers van de grote steden waren deels het resultaat van de komst van warenhuis Hudson's Bay.

Ondanks faillissementen van winkelketens als Mitra, McGregor en Scheer & Foppen daalde de winkelleegstand in Nederland afgelopen jaar met 2,8 procent. In gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners daalde de leegstand met 9 procent. In gemeenten met minder dan 100 duizend inwoners nam de leegstand juist toe. In kleine gemeenten (met minder dan de twintigduizend inwoners) sloot in 2016 zelfs een op de twaalf winkels de deuren.

'De tweedeling tussen grote steden en kleinere gemeenten zie je ook op de woningmarkt en de kantorenmarkt', zegt het makelaarsverbond. 'De trek naar de stad wordt steeds sterker.' De structurele leegstand waar veel kleine gemeenten mee kampen versterkt dit. Een halflege winkelstraat jaagt nog meer consumenten weg. Het aantal winkelpanden dat langer dan drie jaar te koop of te huur staat, steeg het afgelopen jaar in Nederland met gemiddeld 1 procent.

De aanhoudende malaise in de winkelstraat geldt niet voor alle middelgrote en kleine steden. Afgelopen jaar is de leegstand in onder andere Tiel, Terneuzen en De Bilt fors afgenomen, zegt de NVM. In het geval van Tiel komt dit door de herontwikkeling van het winkelgebied. 'We zijn bijvoorbeeld begonnen met de FlipPas waarmee mensen die bij lokale ondernemers kopen korting krijgen op het parkeergeld in de binnenstad', zegt René van IJzendoorn van de Tielse ondernemingsvereniging. Volgens de NVM moeten andere kleine en middelgrote steden ook nadenken over de transformatie van hun winkelgebieden.

De goede cijfers van de grote steden waren deels het resultaat van de komst van warenhuis Hudson's Bay. De Canadese keten huurt nu dertien voormalige V&D-panden in onder andere Den Haag, Haarlem en Tilburg. Daarnaast valt op dat veel koffiezaken en andere horecabedrijven de gaten in de Nederlandse winkelstraten opvullen.

Lees meer

Opbloeiende horeca

Dankzij opbloeiende horeca heeft Nederland op dit moment 500 leegstaande winkelpanden minder dan begin 2016, blijkt uit het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Locatus.

Succes van pop-ups

In veel leegstaande panden duiken ze op: pop-upstores, tijdelijke winkeltjes die 'buzz' moeten creëren voor een bedrijf of product. Ze helpen kwakkelende winkelstraten aan publiek, maar alleen als ze het slim aanpakken (+).

Hudson's Bay beter dan V&D?

Hudson's Bay Company opent twintig warenhuizen in Nederland. De topman van de snelst groeiende warenhuisketen ter wereld: 'Zonder dat faillissement was er waarschijnlijk te weinig ruimte voor ons geweest in Nederland.' (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden