Ik wil groeien met mijn bedrijf, maar hoe doe je dat?

Ook ondernemen moet je leren. En van wie kun je dat beter dan van een oude rot. Het mentorenprogramma nlgroeit koppelt de starter aan de doorgewinterde entrepreneur.

Koningin Máxima bij de lancering van nlgroeit.Beeld anp

Groot of klein, bedrijven met groeiambities lopen tegen dezelfde vragen aan. Hoe verbeter ik de kwaliteit van het management? Wanneer gaan we de grens over? Is het tijd om het bedrijf anders in de markt te zetten? Beginnend ondernemers kunnen goede raad krijgen bij een meer ervaren bedrijfsbestuurder.

Zo zijn er al bijna 150 duo's ontstaan van bestuursvoorzitters van bedrijven als TomTom, Coolblue, Thuisbezorgd en Alex/Knab die meedenken met ondernemers in bijvoorbeeld de wereld van de reclame- en marketing, sportartikelen of kinderopvang. De adviesvragers runnen bedrijven met een omzet van tussen de 1 en 9 miljoen euro. 'Ze hebben zich dus al bewezen, maar staan voor de volgende stap: hoe creëer ik verdere groei', zegt Léon Hoek van nlgroeit.

Scherpe vragen

Het mentorenprogramma nlgroeit, waarin ervaren bestuurders jonge ondernemers goede raad geven, is opgezet door onder meer het ministerie van Economische Zaken en de Kamer van Koophandel. De meeste vragen die kleine ondernemers stellen gaan over internationalisering, het aannemen van nieuw personeel en leiderschap. 'Ondernemers hebben in hun omgeving niet zo vaak mensen die hen kritisch beoordelen en de waarheid durven zeggen.'

Dus stelt bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk van de Kamer van Koophandel als mentor 'scherpe vragen' aan Melchior Terwindt van NewSkool. Hij detacheert jongeren in de ict en financiële sector, die tegelijkertijd een deeltijdstudie aan hbo of universiteit volgen. NewSkool biedt ze een tweede kans hun studie af te maken. De detacheerder betaalt de opleiding, de studieboeken en begeleidt de jonge werknemer. De opdrachtgever bij wie ze aan de slag gaan krijgt op zijn beurt starters met veel doorgroeimogelijkheden over de vloer.

Nu de economie aantrekt en daarmee de vraag naar personeel wil NewSkool snel groeien. Zuiderwijk stelt dat Terwindt vooral goed voor ogen moet hebben wie zijn klanten zijn. 'Is dat de student die dankzij NewSkool zijn opleiding kan afmaken of de werkgever bij wie hij ondertussen aan het werk gaat? En hoe voorkom je dat NewSkool het imago krijgt van het UWV voor gesjeesde studenten? Melchior moet scherp kiezen wat zijn doel is en daar dan naartoe werken.'

Terwindt en Zuiderwijk.Beeld Aurélie Geurts

Melchior Terwindt, directeur NewSkool, 84 medewerkers (9 op kantoor en 75 gedetacheerd), omzet ruim 4 miljoen euro.
Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter Kamer van Koophandel, 1.450medewerkers, begroting ruim 200 miljoen euro.

Terwindt: Hoe kunnen we harder groeien zonder dat we concessies doen aan de kwaliteit?

Zuiderwijk: 'NewSkool wil twee keer zo groot worden. De vertragende factoren zijn dat ze bedrijven voldoende capabele werkstudenten moeten kunnen aanbieden en tegelijkertijd goede (studie)begeleiding moeten kunnen leveren aan de werkstudenten. Misschien is het een optie om eerst te kiezen voor een groei tot 100 of 110 studenten in 2017?'

Ontwikkelingskansen

Andere veelvoorkomende vragen waar directeuren van groeiende bedrijven mee zitten gaan bijvoorbeeld over de omgang met personeel, zegt Hoek. 'Om een bedrijf te laten groeien is het cruciaal dat je de beste mensen aan je bedrijf weet te verbinden. Bij snelle groei is het verleidelijk iedereen een kans te geven, omdat je dan snel veel mensen nodig hebt. De crux is om ook dan alleen de beste mensen aan te nemen, anders creëer je een probleem voor de toekomst. Ook over dit soort dingen kunnen ondernemers hun ervaringen delen.'

Medisol, een internetleverancier van defibrillatoren, is marktleider in Nederland en wil dat ook worden in Europa. Het bedrijf heeft een onstuimige groei achter de rug: van 5 medewerkers naar 27 in vijf jaar. Directeur Pieter Joziasse wil weten of hij de groei in goede banen moet leiden door een nieuwe teamleider van buiten aan te trekken of dat hij beter iemand intern kan opleiden.

'Deze vraag speelt in elk bedrijf', zegt bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL, de mentor van Joziasse. 'Als je organisatie verder groeit, wat doe je dan met je teamleiders en managers? Ongeacht of je een grote of een kleine organisatie bestuurt, die vraag dringt zich altijd op. PostNL heeft teamleiders op verschillende niveaus. Zo kun je makkelijk een onervaren werknemer laten inwerken door een ervaren teamleider. Maar je moet werknemers ook ontwikkelingskansen geven door kennis van 'buiten' op te halen, bijvoorbeeld door middel van opleidingen.'

Verhagen en Joziasse.Beeld Aurélie Geurts

Pieter Joziasse, directeur Medisol, 27 medewerkers, 9 miljoen euro omzet.
Herna Verhagen, bestuursvoorzitter Post NL, 45.000 medewerkers, 3,5 mld euro omzet.

Joziasse: 'Medisol is marktleider in Nederland en wil dat worden in Europa. We hebben een onstuimige groei achter ons. Vijf jaar geleden hadden we vijf medewerkers, nu 27. Sprak iemand Pools, Italiaans of Zweeds dan kon hij of zij meteen bij ons aan de slag. Nu leveren we aan zestien landen, altijd met iemand die de taal van het land spreekt. Als we stapsgewijs hadden uitgebreid, hadden we het ons misschien makkelijker kunnen maken, heb ik van Herna geleerd. In Duitsland en Frankrijk zijn we volop bezig onze positie te vergroten. Als we ons eerst op Duitsland hadden geconcentreerd, hadden we ons in Frankrijk kunnen profileren met het succes in Duitsland.

Spiegel voorhouden

De directeuren van jonge, kleine bedrijven zullen zelf met de antwoorden moeten komen, zegt ook Verhagen. 'Ik houd Pieter een spiegel voor. Het is aan hem om te bepalen of hij iets kan met mijn commentaar. Ik kan 25 jaar bestuurservaring met hem delen en dat inspireert mij ook heel erg. Het kapitaal in je hoofd is veel waard. We proberen ondernemers nog harder te laten groeien dan ze al doen.'

Het mentorenprogramma is vooral gericht op het bestrijden van de groeipijnen van de kleinere ondernemers, maar op de achtergrond speelt mee dat het midden- en kleinbedrijf (mkb) belangrijk is voor de werkgelegenheid en banengroei. Want als het mkb 1 procent groeit levert dat in vier jaar honderdduizend banen op, zegt Zuiderwijk van de Kamer van Koophandel.

Die honderdduizend banen zijn geen doel van nlgroeit. 'Maar we laten nu kansen liggen. En gezien de opkomst van de interneteconomie moeten we oppassen dat het buitenland die banen niet van ons overneemt.'

nlgroeit

Het platform is in januari 2016 opgericht op initiatief van van Economische Zaken, NLevator en de Kamer van Koophandel. Doelstelling is om het midden- en kleinbedrijf, de banenmotor in Nederland, te versterken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden