‘Ik verkoop wel mijn voorraad, anders kost het me geld’

Nog niet iedereen in Jordanië is op de hoogte van de boycot van Nederlandse producten. Maar dat kan niet lang duren....

Eén ding wordt wel duidelijk tijdens een verkenningstocht door de winkelstraatjes van Al Nasr, een druistige volkswijk in het oosten van Amman: iedereen in Jordanië weet van de boycot van Deense producten. Dat nu ook Nederlandse producten worden getroffen, is nog niet overal doorgesijpeld, maar lang kan dat niet duren. In heel veel winkels hangen de affiches en flyers, en overal is dat de nieuwste versie – die met de logo’s van onder meer KLM en Philips.

Duidelijk wordt ook dat de boycot met overtuiging wordt gesteund door de grote meerderheid van de Jordaniërs, althans van de Jordaniërs in het arme Oost-Amman.

In de supermarkt Al Najah, een buurtkruidenier aan de Nasr-straat, is Maher Said zeer stellig: bij hem géén Deense en Nederlandse producten. ‘De klanten vragen er trouwens toch niet om’, zegt de eigenaar. ‘We worden boos als de Profeet wordt beledigd. We hopen dat de Denen en de Nederlanders veel geld verliezen.’

Said weet precies om welke producten het gaat, hij bezit een poster van het comité The Messenger of Allah Unites Us.

‘Hier, Sun Quick, een Deense vruchtendrank. Die verkocht ik veel. Nu niet meer.’

Maar wat is dat? Daar, achter hem in de koelvitrine? Een stapel Vonk-kaas, van Eyssen in Oosthuizen! Die staat wel degelijk op het affiche.

Said grijnst betrapt. ‘Die had ik al ingekocht. Ik verkoop wel mijn voorraad, anders kost het me geld.’ En akkoord, hij heeft ook nog wat blikken lunchvlees van Zwan, 3 dinar à 850 gram.

De steun voor de boycot beperkt zich niet tot kruideniers. Ook in de schoenenwinkel Zaharet, een eindje verderop, prijkt het affiche. Geen Hollandse klomp is er te vinden, maar de jonge verkopers verdringen zich om de lekkernijen aan te wijzen waar ze zich tot voor kort, als ze op hun woord geloofd mogen worden, ongans aan vraten.

‘Hier, fantastische biscuit’, zegt de 24-jarige Amjad, wijzend op het logo van ‘Rich Country Style’-boterkoekjes. ‘Ik raak ze niet meer aan.’

Zo gaat het bij elke winkel hier in Al Nasr. Iedereen kent de cartoon-affaire. De naam ‘Geert Wilders’ zegt niemand iets, maar bij de woorden ‘film Fitna ‘ gaat menig lampje branden.

Bijna overal hangt een flyer of een poster. Hoe dat zo gekomen is, blijkt bij een bezoek aan de Jeruzalem-supermarkt. Kruidenier Jalal Jacub Mousa (54), een vrome moslim, haalt een stapel affiches tevoorschijn. Hij heeft ze in deze buurt verspreid, samen met een ‘team’. ‘In alle buurten in Oost-Amman is zo’n team’, zegt hij.

Het comité The Messenger of Allah Unites Us heeft een effectieve campagne opgezet. ‘Ze zijn goed georganiseerd’, zegt verslaggeefster Linda Hindi van The Jordan Times.‘En ze krijgen veel financiële steun.’ Hindi voorziet dat de campagne ‘heel, heel lang’ gaat duren. ‘Deze mensen zijn zéér vasthoudend.’ Zeker is dat de boycot volop steun geniet. Dat wil, nogmaals, zeggen: in oostelijk Amman. In de moderne Carrefour in West-Amman ligt de Deense kaas ongestoord naast het schap met ‘Holand cheese’. ‘We bouwen het af’, zegt manager Tony El Rechdan geruststellend.

‘In Oost-Amman is de steun vrijwel algemeen’, zegt Hindi. ‘In West-Amman niet. Daar trekt men zich er weinig van aan.’ Waar Oost-Amman staat voor volks, arm en religieus, staat West-Amman voor welgesteld, liberaal, ontwikkeld.

Van geweld moet volgens haar in Oost-Amman niemand iets hebben, maar de mensen vinden het mooi als ‘degenen door wie ze zich altijd bespot voelen, zelf ook eens pijn lijden’ – het Westen dus.

Maar laat niemand denken dat de gewone man in Oost-Amman iets tegen Nederlanders heeft. ‘We haten alleen jullie regering, niet jullie’, lacht kruidenier Mousa, en vriendelijk geeft hij een flesje fris cadeau.

In de Al Najah-supermarkt kent niemand Geert Wilders, maar wel – en alle mannenduimen gaan vrolijk omhoog – ‘Van Basten, Gullit.’ En natuurlijk, voegt Maher Said eraan toe: ‘Hiddink!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden