'Ik betaalde 159 euro en mijn 06 was meer kapot dan ooit'

Rick Tegelaar kon niet wachten op de reparatie door Apple maar raakte van de regen in de drup.

Joris Zwetsloot
Telefoons in een Mediamarktfiliaal Beeld anp
Telefoons in een MediamarktfiliaalBeeld anp

Rick Tegelaar (30) wilde even snel zijn telefoon laten repareren bij Mediamarkt, maar hij raakte van de regen in de drup. 'Ik ging naar Mediamarkt omdat ik niet naar zo'n louche telefoonwinkel met duizend hoesjes in de etalage wilde. Maar Mediamarkt was misschien nog wel erger.'

De klacht

Zul je altijd zien: net op de dag voor hij zou afreizen naar een belangrijke beurs in Milaan, liet de Arnhemse productontwerper Rick Tegelaar zijn iPhone 6 vallen. Er zat een flinke barst in het scherm. Bij de reparatiedienst van iPhone-fabrikant Apple zou Tegelaar enkele dagen moeten wachten voor hij zijn telefoon terugkreeg. Gelukkig kon hij terecht bij de 'gecertificeerde reparateurs' van Mediamarkt. 'Je toestel opsturen is niet nodig', aldus de Mediamarktsite, 'bij ons ga je bellend weer de deur uit'.

Maar toen hij zijn telefoon terugkreeg, werkte zijn vingerafdrukscanner niet meer en was zijn scherm dikker dan normaal. De onderdelen bleken niet origineel. 'Dat was mij van tevoren niet kenbaar gemaakt. Ook vertelde Mediamarkt mij en passant dat de 1,5 jaar fabrieksgarantie op de telefoon door de reparatie was vervallen.'

Tegelaars telefoon onderging een noodreparatie die Mediamarkt later beloofde af te werken. Maar al in Milaan ging het mis. 'Diverse lagen van het beeldscherm kwamen los en het scherm viel zo'n beetje uit het toestel.'

Bij terugkomst wordt Tegelaars telefoon opnieuw gerepareerd. Op de vingerafdrukscanner na dan, want die was niet op voorraad. 'De medewerker zou contact opnemen.'

Tegelaar bezoekt de winkel meermalen. Maar telkens is er iets. Product niet op voorraad. Reparateur op vakantie. Te druk. Intussen holt het telefoonscherm achteruit in kwaliteit. Dat gaat zo ver dat Tegelaar het met 'tape en elastiekjes' bij elkaar moet houden. Een bezoek aan de Efteling wordt de telefoon fataal. Het scherm wordt onleesbaar. Hij levert zijn toestel maar weer in, ondanks de lange wachttijd.

Anderhalve maand later krijgt hij bericht. Mediamarkt weet niet wie verantwoordelijk is voor de schade en de garantietermijn op reparaties is verlopen. Einde verhaal voor Tegelaar, vertelt een 'ronduit botte' telefoniste.

'Ik heb 159 euro betaald voor een reparatie, maar mijn telefoon is meer kapot dan ooit. Ik heb zeven maanden mijn telefoon niet normaal kunnen gebruiken en Mediamarkt gooit de deur dicht. HELP!'

Verweer

Helaas is veel mis gegaan, mailt een woordvoerder van Mediamarkt. 'Zodra we constateerden dat de reparatie niet naar behoren was uitgevoerd, hadden we de heer Tegelaar direct een nieuwe telefoon moeten aanbieden.'

Het klopt volgens de woordvoerder dat Mediamarkt geen officiële onderdelen gebruikt en dat daarom de garantie van de fabrikant (Apple) vervalt. 'Dit hadden we voor aanvang van de reparatie duidelijk kenbaar moeten maken.'

Maar ondanks het feit dat Mediamarkt geen toegang heeft tot officiële iPhone-onderdelen zijn de reparateurs volgens de woordvoerder 'getraind en gecertificeerd door een geautoriseerd servicecenter, dat ook is geautoriseerd door Apple'.

Mediamarkt heeft Tegelaar inmiddels verontschuldigingen aangeboden. Het winkelbedrijf komt hem tegemoet door hem een nieuwe iPhone aan te bieden. De betaalde reparatiekosten krijgt hij terug.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden