Nieuws Primera Air

IJslandse vliegtuigmaatschappij Primera Air failliet

Fly better, fly Primera Air’ luidde de reclameleus. Maar de IJslandse luchtvaartmaatschappij Primera Air vliegt niet meer, laat staan beter. Het bedrijf heeft dinsdag faillissement aangevraagd.

Primera Air Ijsland Beeld RV

Driehonderd werknemers zijn van de ene op de andere dag op straat komen te staan. Honderden passagiers moesten op zoek naar andere manieren om hun bestemming te bereiken of weer thuis te geraken. Sommigen kregen in de wachtrij voor het boarden te horen dat hun vlucht niet doorging.

Primera Air was een betrekkelijk kleine luchtvaartmaatschappij, die met een vloot van negen vliegtuigen op ruim dertig bestemmingen in Europa vloog en sinds een jaar tegen stuntprijzen tickets verkocht voor vluchten tussen New York, Washington en Boston en Europese luchthavens. Het bedrijf had grootste plannen voor een uitbreiding van transatlantische vluchten vanuit Madrid en Frankfurt. Primera Air vervoerde naar eigen zeggen ruim 400 duizend passagiers per jaar.

Het negen jaar oude Primera Air wijt de problemen aan Airbus, dat niet op tijd de nieuwe toestellen kon leveren die de IJslanders hadden besteld. Daardoor moest het bedrijf tegen hoge kosten vliegtuigen leasen. De uitgestelde levering leidde deze zomer al tot het schrappen van intercontinentale vluchten vanaf de luchthaven van Birmingham.

Small Planet Airlines

De ondergang van Primera Air past in een reeks faillissementen dit jaar van kleinere vliegbedrijven in Europa. Vorige maand vroeg de Duitse luchtvaartmaatschappij Small Planet Airlines uitstel van betaling aan. In de zomer gingen VLM Airlines (België), Sky Work Airlines (Zwitserland) en Fly Orange (Nederland) op de fles. In mei viel het doek voor Nextjet, een regionaal vliegbedrijf in Zweden. Het voerde gezamenlijk vluchten uit met KLM.

De teloorgang van Primera Air is ook een tegenslag voor vliegtuigfabrikanten Boeing en Airbus. Het bedrijf was een van de kleinere luchtvaartbedrijven die tussen Europa en de VS vliegen met kleinere toestellen, zogeheten narrow body-vliegtuigen, die normaal louter op kortere vluchten worden ingezet. Boeing en Airbus hebben speciale toestellen ontwikkeld om die nieuwe markt van smalle vliegtuigen voor verre afstanden te bedienen.

Het verdwijnen van Primera Air is daarentegen weer goed nieuws voor grotere jongens als KLM, die een concurrent minder zien voor de lucratieve (zakelijke) vluchten van en naar de VS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.