i-Cockpit in Peugeot 5008 SUV draait om veiligheid en intuïtie (en is briljant)

Ontwerper Vidal heeft ruimte, vaart en veiligheid als hoofddoelen

Na de 2008 en de 3008 heeft nu ook Peugeots nieuwste SUV een i-Cockpit. Is dat net zo goed, mooi en veilig als het klinkt? V sprak de ontwerper en stapte in de 5008.

Peugeot 5008 SUV. Foto afp

'Dit hebben we bij Peugeot in twintig jaar niet meer gezien', kraaide Jean-Philippe Imparato dit voorjaar victorie in de Franse krant Le Monde. De directeur-generaal van het autoconcern PSA, moederbedrijf van Peugeot, Citroën, DS en sinds kort ook Opel, had het over het verkoopsucces van de nieuwe 3008, de fraai en herkenbaar vormgegeven SUV die door internationale journalisten uitgeroepen werd tot Auto van het Jaar.

Hij heeft inmiddels gezelschap gekregen van de nieuwe 5008. Daarmee zet Peugeot de SUV-isering van zijn wagenpark voort; tot de transformatie waren de 3008 en 5008 MPV's, auto's die aan de man gebracht werden met als belangrijkste verkoopargument: binnenruimte. Die tijd is voorbij, mensen willen nu auto's die hoog op hun wielen staan, stoer ogen en goed mee kunnen in het drukke hedendaagse verkeer.

Om dat te bewerkstelligen is natuurlijk de motor belangrijk, maar er is meer. Auto's zitten tegenwoordig vol elektronica die het autorijden aangenamer (entertainment, telefoon), makkelijker (navigatie) en veiliger (van dodehoekherkenning tot bijna autonoom rijden) maken. Elektronica die bediend moet worden door de bestuurder. Dat maakt het ontwerp belangrijk van wat we vroeger een dashboard noemden, maar nu is uitgegroeid tot wat Peugeot een cockpit noemt, om precies te zijn: i-Cockpit.

Verantwoordelijk daarvoor is chef-ontwerper Gilles Vidal (45), die V te woord staat in het Automotive Design Network (ADN) van PSA, in Vélizy-Villacoublay, tussen Parijs en Versailles. Hier werken zesduizend mensen aan de nieuwste Peugeots, Citroëns en DS'en. Vidal - archetypische Fransman, zorgvuldig getrimd baardje, perfect gesneden jasje - werkt sinds 1996 voor PSA en is sinds 2010 baas over de stijl van Peugeot.

Op een betonnen plateau op het dak van ADN staat een Peugeot 3008 GT, ook de auto waarin Vidal zelf rijdt. Hij benadrukt dat de nieuwe 3008 en 5008 echte Franse auto's zijn gebleven. De lijn van de achterlichten naar de motorkap is licht gebogen, om het solide SUV-model een zekere elegantie mee te geven. Opvallend zijn de driedelige achterlichten. Vidal: 'Dat is très identitaire. We wilden geen grote, ronde achterlichten, zoals bij veel andere auto's, maar iets moderns dat laat zien dat deze auto hightech is.' Ze ogen aanzienlijk beter dan de eerste generatie, die met hun gedrongen vorm iets weg hadden van een huiskamerolifantje. 'De eerste generatie heeft goed verkocht, maar dat kwam waarschijnlijk niet door het uiterlijk', zegt Vidal. 'De wielen waren te klein in verhouding tot de rest van de auto.'

Lees verder onder de afbeelding.

Terug naar de cockpit. Het interieur van een auto wordt getest met behulp van virtual reality. Testpersonen nemen plaats in een stoel in een donkere ruimte. Nadat een technicus op een knop heeft gedrukt, vind je jezelf terug in het interieur van een 3008 of 5008. Nog een druk op de knop en je switcht van de chauffeurs- naar de bijrijdersstoel. Zo wordt het interieur van een auto op al zijn ergonomische en esthetische aspecten getest. En daaraan komen, zegt Vidal, steeds meer disciplines te pas. 'In onze equipe zitten webdesigners, infografici en animatoren. De informatie op de beeldschermen moet er mooi en logisch uitzien.'

De overvloed aan elektronica stelt de ontwerper voor een probleem. Plat gezegd: hoe voorkom je dat de chauffeur door de bomen het bos niet meer ziet? Renault brengt alle features onder in één aanraakscherm, waardoor de gebruiker voortdurend aan het swipen is, en het risico loopt in die menustructuur te verdwalen. Koreaanse merken houden nog grotendeels vast aan knopjes, ouderwets en beperkt in mogelijkheden.

Peugeot heeft, net als veel Duitse merken doen, voor zijn i-Cockpit gekozen voor een tussenvorm. Centraal in het middenconsole bevindt zich een touchscreen. Dat is relatief klein; geen halve tv zoals bij een Tesla. Vidal: 'Het scherm van de Tesla is mooi gemaakt, maar wij geloven dat het de chauffeur te veel afleidt.'

Daaronder bevindt zich een rij knopjes, elegant uitgevoerd in de stijl van een ouderwetse hifi-installatie. Elke knop werkt als een shortcut naar het startmenu voor radio, navigatie, airco en andere secties. Het desbetreffende menu wordt verder via het touchscreen bediend. Vidal: 'Steve Jobs wilde dat je volledig op intuïtie door de iPhone kon navigeren. Dat hebben wij ook nagestreefd.'

Een ander opvallend punt van de i-Cockpit is het kleine stuur. 'Het is sportiever en reageert sneller dan een stuur van gewone afmetingen', aldus Vidal. 'Je went er snel aan. Mensen die van onze cockpit in een andere auto stappen, hebben het gevoel dat ze opeens een vrachtwagenstuur vast hebben.'

Het idee achter het kleine stuur is ook dat de chauffeur eroverheen naar de - volledig digitale - dashboardmeters kan kijken. Net als bij de luxere Duitse auto's (zeg vanaf de Volkswagen Golf) is er de optie tegen meerprijs waarmee je dat scherm naar eigen voorkeur kunt inrichten: een klassiek scherm met snelheidsmeter en toerenteller, of de navigatie boven je stuur. In dat geval wordt de snelheidsmeter kleiner afgebeeld. Volgens Vidal een bewezen handige optie, omdat je niet meer schuin opzij naar de navigatie hoeft te kijken: 'Proeven hebben uitgewezen dat een chauffeur daardoor sneller reageert.'

Giles Vidal, hoofdontwerper van Peugeot: 'Het scherm van de Tesla is mooi gemaakt, maar wij geloven dat het de chauffeur te veel afleidt.'

'Het is een interessante tijd om auto-ontwerper te zijn', zegt Vidal. 'We zitten echt op een kantelpunt in de geschiedenis van de auto. Kijk wat ons binnen afzienbare tijd te wachten staat: de elektrische auto, de zelfrijdende auto en, qua productiewijze, de 3D-printer.' Hij heeft vooral hoge verwachtingen van de zelfrijdende auto. 'Er komt wellicht ooit een wet die de mens verbiedt zelf auto te rijden. Onze kleinkinderen zullen zeggen: wát, reden jullie zelf? Levensgevaarlijk!'

Daarmee zal ook het design veranderen. De auto wordt een rijdende kamer, met comfortabele meubels, misschien zelfs met kamerplanten. Vidal: 'Ik zelf houd nog van échte, papieren tijdschriften. In mijn auto komen kastjes om die magazines op te bergen. Hier in de regio Parijs zijn mensen gemiddeld een uur per dag kwijt aan woon-werkverkeer. Vijf dagen per week. Wat een verlies aan tijd! Die tijd kun je straks voor veel zinvollere zaken gebruiken.

Peter Giesen


En wat vond Blik van de i-Cockpit (en de 5008 überhaupt)?

CEO van PSA Carlos Tavares poseert met de 5008 tijdens de presentatie op de Show Mondial de l'Automobile in Paris. Foto epa

Blik was een dik half jaar geleden wild enthousiast over de nieuwe 3008. Dat deed de 5008 hem niet helemaal na. Het fijne gestroomlijnde ontwerp van de 3008, waarin de horizontale lijnen naar achteren toe zo fraai in elkaars richting bewegen, is bij de 5008 losgelaten. Die auto moest groter, hoger en ruimer worden, met een derde stoelenrij achterin. Jammer. Daar kunnen volwassenen nauwelijks zitten - als ze zich er al in hebben weten te wurmen. De hogere achterkant maakt wel dat de passagiers op de tweede rij - gewoon achterin dus - een zee aan ruimte hebben. En de bagage ook: 702 liter 'onder het afdekscherm' en met een neergeklapte achterbank zelfs 1.862. Dat is 207 liter meer dan de Volkswagen Tiguan.

Gereden
Peugeot 5008 1.2 Pure Tech 130 pk
Benzine, 6 versnellingen, handgeschakeld

Prijs
€ 38.120 + opties € 5.550

Vanafprijs 5008
€ 33.210

Verbruik
6,5 l/100 km (5,4 l volgens opgave)

Energielabel B

Goed, de derrière van de 5008 mag een smetje zijn, het is wel een smetje op een verder even geslaagde auto als de 3008. De i-Cockpit, met alle in de richting van de bestuurder geplaatste bedieningspanelen en een verhoogde middenbrug (met een gekoeld opbergvak!), voelt ook bij een tweede kennismaking als briljant. De shortcuttoetsen maken waar wat Peugeot wil: ze versimpelen zodanig de bediening van de almaar toenemende en gecompliceerder wordende mogelijkheden, dat je inderdaad de radio of airco kunt instellen zonder je medeweggebruikers in gevaar te brengen.

En dat stuur, dat je zowel in hoogte als dichtbij-veraf kunt instellen, is prettig, vooral omdat je eroverheen vrij zicht hebt op het naar believen instelbare dashboard. Het maakt zo'n head-updisplay, dat vaak in duurdere modellen zit en waarop nóg eens allerlei informatie wordt aangeboden, overbodig.

Blik reed een beschaafde, niet te dure, handgeschakelde versie: wel massagevoorstoelen (1.300 euro; niet doen) en het City 2- en Safety Plus-pakket (1.250 euro; wel doen), maar slechts een bescheiden 1.2 liter-benzinemotor, die weliswaar 130 pk levert, maar dat is te weinig om op de snelweg in zijn 6 fatsoenlijk te accelereren. Het leek zelfs of het motortje zo hard moest werken dat er in de cabine meer lawaai was dan we normaal gesproken ervaren in dergelijke bolides. Maar dat kwam waarschijnlijk doordat we direct ervoor een geheel elektrische VW Golf hadden gereden.

Bart Koetsenruijter

Meer over