Hyundai en Kia knoeien met benzineverbruik

De Zuid-Koreaanse autofabrikanten Hyundai en Kia moeten in de Verenigde Staten nog eens 350 miljoen dollar (279 miljoen euro) boete betalen voor het overdrijven van het zuinige verbruik van hun auto's. Een groot deel van de boete bestaat uit het kwijtraken van emissierechten.

Een Hyundai Veloster. Het is een van de modellen waarvan de Zuid-Koreaanse autofabrikant het benzineverbruik te gunstig heeft voorgesteld, minstens 423 meter per liter, hebben Hyundai (en Kia) toegegeven. Beeld PR NEWSWIRE

Volgens de autoriteiten gaat het om de grootste schikking in zijn soort. In december beloofden de twee autofabrikanten al 395 miljoen dollar te betalen voor de schadeclaims van de eigenaren van de gewraakte modellen, zoals de Hyundai Accent Elantra, Veloster en Sante Fe, en de Kia's Rio en Soul. De totale schade voor het knoeien met het verbruik komt daarmee voor de autofabrikanten op meer dan 700 miljoen dollar.

Het vergrijp kwam aan het licht bij een controle van het verbruik in 2012. Het gaat om de grootste boetes ooit in het kader van de Clean Air Act. 'Dit is een belangrijke boodschap aan alle autofabrikanten ter wereld: ze moeten zich aan de wet houden', zei procureur-generaal Eric Holder tevreden.

Schikking

De schikking betreft de verkoop van 1 ,2 miljoen auto's en SUV's. Hyundai en dochterbedrijf Kia betalen 100 miljoen dollar boete en geven nog eens 50 miljoen dollar uit om toekomstige overtredingen te voorkomen. Daarnaast raken de autofabrikanten voor zo'n 200 miljoen dollar aan CO2-emissierechten kwijt. Daarvan kunnen 433 duizend huizen een jaar lang van stroom worden voorzien, aldus Justitie, dat eraan toevoegde dat 'bedrijven die zich aan de regels houden niet hoeven te concurreren met bedrijven die de wet overtreden'.

In november 2012 gaven Hyundai en Kia toe dat ze het verbruik met ten minste een mijl (1.609 meter) per gallon (3,79 liter) te gunstig hadden voorgesteld. Dat gebeurde nadat het Amerikaanse milieubureau fouten had geconstateerd bij dertien modellen van Hyundai en Kia van 2011 tot 2013. Hyundai zei toen dat het benzineverbruik van de betreffende auto's met 1 tot 2 mijl per gallon zou worden aangepast.

Beeld epa

Voorkomen

Volgens een analist zal elke autofabrikant zijn testprocedures nu nauwkeurig nalopen om zulke boetes in de toekomst te voorkomen. Hij sprak over 'frustraties over de getallen die de fabrikanten hanteren en het verbruik dat automobilisten in de werkelijkheid ervaren'.

In reactie op de berichten zakte de koers van Hyundai in Seoel naar het laagste punt in vier jaar. Dat kostte de autofabrikant zijn positie als op een na waardevolste bedrijf van Zuid-Korea, na Samsung.

'Opgelucht'

Hyundai en Kia wisten hun marktaandeel is de Verenigde Staten het afgelopen decennium te vergroten. Dat gebeurde vooral in de crisis tussen 2008 en 2010, toen consumenten kleine en zuinige modellen wilden. Inmiddels hebben de Amerikaanse en Japanse autofabrikanten terrein teruggewonnen.

De Amerikaanse baas van Hyundai verklaarde 'opgelucht' te zijn dat de zaak achter de rug is. Zijn voorganger stapte vorig jaar op.Volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf was de te gunstige meting van het verbruik te wijten aan 'een computerfout'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden