Hudson's Bay te duur voor Nederlandse klanten, warenhuis gaat meer goedkopere merken verkopen

Nog geen vier maanden na de opening van zijn eerste Nederlandse winkel past warenhuisketen Hudson's Bay zijn assortiment al aan. Het Canadese bedrijf gaat meer goedkopere artikelen verkopen omdat Nederlandse klanten klagen over te hoge prijzen.

De Nederlandse vestiging van Hudson's Bay in Amsterdam Foto anp

'We gaan merken toevoegen die qua prijs iets bereikbaarder zijn,' zegt Edo Beukema, hoofd Inkoop en Marketing van Hudson's Bay Company's Europese tak. 'De eerste veranderingen zullen de komende weken ingaan.'

Bij de opening van de eerste Nederlandse Hudson's Bay's in Amsterdam, begin september, was 'premium' het sleutelwoord. Dus net onder het topsegment. Een winkel voor mensen die best willen betalen voor bekende merken, maar die vinden dat de Bijenkorf toch te duur geworden is - al zei Hudson's Bay dat niet hardop. Zeker geen vervanger voor de grauwe en saaie V&D, maakten de Canadezen duidelijk.

Tegelijk richt Hudson's Bay zich op millennials: twintigers en jonge dertigers met - vaak - een liefde voor vernieuwende merken en vooruitstrevend ontwerp. Merken als Scotch and Soda, Calvin Klein, Modstrom. Die zijn prijzig; de rekken hangen vol met jurkjes van 287 euro en truitjes van 90 euro. Critici vragen zich al langer af of de beoogde doelgroep zou aansluiten bij de collectie die Hudson's Bay in de etalages hing.

Die kritiek blijkt nu deels terecht. Hudson's Bay gaat behalve haar inkoopbeleid ook haar marketingstrategie aanpassen, met advertenties op de radio en in papieren media in plaats van alleen digitaal. En hoewel er nu goedkopere merken bij komen, blijft het warenhuis ook de exclusieve merken verkopen waarmee het zich probeert te onderscheiden in de Nederlandse markt.

Niet ontevreden

Hudson's Bay Company, moederbedrijf van het gelijknamige warenhuis en een reeks andere ketens, heeft nu twaalf filialen in Nederland. Behalve tien Hudson's Bay warenhuizen zijn er ook twee vestigingen van Saks OFF 5TH, een outletwinkel. De nieuwe winkels ogen niet al te druk. De activistische Hudson's Bay-aandeelhouder Jonathan Litt beweerde twee weken geleden zelfs dat het bedrijf, dat in Nederland tweeduizend werknemers heeft, zich helemaal uit Europa zou willen terugtrekken.

Beukema sprak het gerucht meteen tegen in de Volkskrant. 'Wij zijn absoluut niet ontevreden over hoe het in Nederland en Europa gaat,' herhaalt hij nu. 'Ook (op het hoofdkantoor, red.) in de Verenigde Staten staan ze 100 procent achter ons. Wij zijn hier over drie jaar nog, dat weet ik zeker. De aanpassingen die we nu doen zijn geen antwoord op tegenvallende bezoekers; ze zijn een antwoord op commentaar van klanten - een normaal proces in de detailhandel.'

Vertrek

Het besluit al dan niet te vertrekken uit Nederland is uiteindelijk aan de leiding van het bedrijf in Canada, maar op korte termijn lijkt het niet voor de hand te liggen; de komst naar Nederland was voor de warenhuisgigant een relatief kleine investering, en het is nog te vroeg om te zeggen hoe de winkels op termijn zullen presteren. In 2018 wil Hudson's Bay nog vier warenhuizen in Nederland openen, en in 2019 een vijftiende.


Zo verging het Hudson's Bay tot nu toe in Nederland

Met 2.500 supergoed getrainde Nederlandse werknemers gaat warenhuis Hudson's Bay hier de markt veroveren, voorspelde de zelfverzekerde bestuursvoorzitter Jerry Storch eerder dit jaar (+).

Jong en hip willen ze zijn bij Hudson's Bay. Maar de bezoekers zijn vooralsnog vooral grijs, zo concludeerden we in september.

Nieuwe winkels als Hudson's Bay laten verrassend uitgesproken en eigentijdse architectuur zien. Kunnen ze het gevecht met online shoppen aan? (+)

Gaat Hudson's Bay binnenkort zijn Nederlandse filialen alweer opdoeken vanwege tegenvallende resultaten? Het Canadese warenhuisconcern spreekt die berichten tegen.

Meer over