Hudson's Bay lijdt kwart miljard verlies in 2016

Het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay, dat komende zomer de eerste van zijn twintig beoogde vestigingen in Nederland opent, zit in een lastige fase. Na nieuwe verliezen in augustus, september en oktober is het verlies over 2016 opgelopen tot meer dan een kwart miljard euro. Vorig jaar stond het bedrijf rond deze tijd nog op een nettowinst van 12 miljoen euro.

Warenhuis Hudsons Bay staat voor uitdagende tijden. Beeld
Warenhuis Hudsons Bay staat voor uitdagende tijden.Beeld

De voornaamste oorzaken zijn dalende verkopen, vooral in Noord-Amerika, oplopende financieringskosten en gestegen huurlasten. De teleurstellende resultaten hebben blijkens een persbericht van het Canadese bedrijf geen effect op de uitbreidingsplannen in Nederland. De voorbereidingen van de entree op de Nederlandse markt zijn in volle gang, meldt de directie in haar toelichting op de kwartaalcijfers.

De concernomzet over de periode augustus tot en met oktober bedroeg 2,3 miljard euro. Dat is een omzetgroei van bijna 29 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dit heeft alles van doen met de uitbreiding van Hudson's Bay in Europa. Bij een zuiverder vergelijking is er concernbreed sprake van een omzetdaling van 4 procent.

Uit het verliescijfer kun je volgens retailkenner Cor Molenaar niet veel conclusies trekken over Hudson's Bay in Europa. 'Dit hoeft niets te betekenen', zegt hij. 'De markt is moeilijk en expansie kost nu eenmaal geld, het zijn twee factoren die op het bedrijfsresultaat drukken. Maar Hudson's Bay is een dynamisch bedrijf, dat snel kan schakelen. Ze weten waar en wanneer ze gas moeten geven en afremmen. In Nederland is er wel ruimte voor een warenhuisketen tussen Blokker en Hema aan de ene kant en De Bijenkorf aan de andere kant.'

De Canadezen zeggen veel te verwachten van hun uitbreidingsplannen in Europa. Hudson's Bay trekt vanaf medio 2017 in voormalige panden van het failliete warenhuisconcern V&D. Het heeft inmiddels twaalf locaties bekendgemaakt van de twintig die het de komende twee jaar in Nederland wil gaan openen. Amsterdam, Amstelveen, Almere, Amersfoort, Breda, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Haarlem, Leiden, Tilburg en Zwolle krijgen een Hudson's Bay. Amsterdam krijgt daarnaast een outlet onder de naam Saks Off 5th.

Luxer dan V&D, minder dan Bijenkorf

Vooral in eigen land en in de Verenigde Staten staan de verkopen van vrouwenkleding en luxeartikelen onder druk, blijkt uit het jongste kwartaalbericht. Hudson's Bay heeft de naam luxer te zijn dan V&D, maar minder luxe dan De Bijenkorf. Behalve onder de eigen bedrijfsnaam heeft het warenhuisconcern winkelketens onder de namen Lord & Taylor, Saks Fith Avenue (luxe warenhuizen), Saks Off 5th (outletwinkels), Home Outfitters, Galeria Inno, Sportarena en Galeria Kaufhof.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden