NieuwsFaillissement

Hudson’s Bay laat schuldenberg achter

Hudson’s Bay Company is nog 280 miljoen euro aan huurpenningen schuldig aan vastgoedbedrijven, dikwijls investeringsvehikels van Nederlandse pensioenfondsen. Tot en met februari is de huur betaald. ‘Daarna zou de strijd weleens kunnen beginnen.’

Het gesloten filiaal van Hudson’s Bay in Utrecht.Beeld ANP

Dat blijkt uit het eerste rapport van de curatoren van Hudson’s Bay Netherlands B.V., waarin zij verslag doen van de afwikkeling van het faillissement tot nu toe. Bij haar start in Nederland in september 2017 sloot de keten langjarige huurcontracten af met de pandeigenaren van haar zestien winkels. Daarin verplichtte Hudson’s Bay Company zich in de meeste gevallen tot de betaling van minimaal tien jaar huur.

In ruil voor die afspraak investeerden de eigenaren van de zestien panden gezamenlijk 176 miljoen euro in verbouwingen om ze geschikt te maken voor Hudson’s Bay, blijkt uit het rapport. Hudson’s Bay Company (HBC), het Canadese moederbedrijf van de gelijknamige winkelketen, staat garant voor die afspraken – ook nu de Nederlandse tak failliet is. ‘Sterker nog’, zegt een ingewijde. ‘Ze hebben afgesproken dat Nederlands recht op de overeenkomsten van toepassing is.’

De huren zijn tot en met februari betaald. Uit een eerder financieel rapport bleek dat moederbedrijf HBC rekening houdt met een kostenpost van omgerekend 204 miljoen euro wegens onder meer ‘doorlopende huurverplichtingen’. Dat zou na februari kunnen leiden tot een schikking. Zo niet, ‘dan kan een juridische strijd beginnen’, aldus de ingewijde. Unibail-Rodamco, eigenaar van het voormalige Hudson’s Bay-pand in Almere, heeft het Canadese moederbedrijf al voor een Nederlandse rechtbank gedaagd.

Sociaal plan

Bij de verdere afwikkeling van het faillissement heeft Hudson’s Bay Nederland zich ingespannen om een en ander ordentelijk te laten verlopen, stellen de curatoren. ‘Alle personeelsleden ontvingen derhalve het salaris over de maand december 2019, hun eindafrekening, alsmede een uitkering uit hoofde van het overeengekomen sociaal plan.’ 

De Belastingdienst ontving bijna 7,8 miljoen euro. Zo’n 1.100 overige crediteuren claimen mogelijk 50 miljoen euro. ‘Op dit moment is het nog niet mogelijk een reëel vooruitzicht voor de crediteuren te geven’, aldus de curatoren.

Curieus maar tekenend voor de merkwaardige gang van zaken rond Hudson’s Bay is de constatering in het faillissementsverslag dat HBC eind 2018 de Nederlandse onderafdeling  voor meer dan de helft verkocht aan een Oostenrijks vastgoedbedrijf, zonder inspraak van de Nederlandse directie. Half 2019 verkocht dit Oostenrijkse bedrijf zijn deel weer terug aan HBC. Daarover schrijven de curatoren: ‘HBC Nederland B.V. is niet bekend met deze transactiedocumentatie. De transactie zou zijn afgerond op 1 oktober 2019.’

Op haar beurt kwam de Nederlandse directie zelf ook al onder vuur te liggen van zakelijke partners die klaagden over een gebrek aan transparantie rond de toekomst van de keten. Toen topkok Ron Blaauw daarom weigerde huur te betalen voor zijn restaurant op het dak van de Amsterdamse Hudson’s Bay, sleepte het bedrijf hem voor de rechter.

MEER LEZEN OVER FAILLISSEMENT HUDSON’S BAY

Hudson’s Bay trekt spoor van vernieling door detailhandel

Meerdere boze verhuurders, één woedende topkok, en een rechter die Hudson’s Bay verwijt dat het haar verplichtingen ‘ernstig en kennelijk moedwillig heeft geschonden’. Het kortstondige Nederlandse avontuur van de Canadese keten eindigt met een spoor van vernieling. En een rekening van ruim 200 miljoen euro.

Hudson’s Bay, het Canadese warenhuis dat de Nederlandse klant totaal verkeerd inschatte

Hudson’s Bay moest de leegte opvullen die het faillissement van V&D veroorzaakte. Maar de winkelketen begreep de Nederlandse klant niet. Aan het eind van het jaar moeten de ruim 1.400 werknemers op zoek naar een nieuwe baan.

Hudson’s Bay: Nederlandse opkomst en ondergang in zes artikelen 

Toen de Canadese winkelketen in september 2017 de deuren van haar eerste Nederlandse filiaal opende, mikte het op millennials. Maar op de winkelvloer was het publiek vooral grijs. Al snel concludeerde de keten dat de prijzen omlaag moesten. Twee maanden later schrapte het bedrijf plannen voor vijf extra warenhuizen in Nederland. Een jaar later luidde de nieuwe bestuursvoorzitter de noodklok over de Nederlandse winkels. Daarna kwam een roemloos einde aan een voor Nederland ongekend ambitieuze operatie van moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC), dat in 1670 begon als pelsjager en ooit half Canada bezat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden