Horecapersoneel: klanten worden gieriger

Bezoekers van horecagelegenheden geven steeds minder fooi. Dat blijkt uit een onderzoek van het Bierblad, een magazine van Heineken voor horecaondernemers....

In cafés vindt bijna de helft (48 procent) van het personeel dat gasten steeds gieriger worden als het om een financiële attentie gaat. In restaurants is dit met 45 procent nauwelijks minder. Een jaar eerder was dit nog respectievelijk 34 en 23 procent. ‘De cijfers van dit jaar lijken in overeenstemming met de trend dat horecagasten steeds krenteriger, kritischer en kwaliteitsbewuster worden.’

Volgens Wim Koel, manager bij Heineken Brouwerijen, hangt de afname van de fooi voor een deel samen met de hoogte van de prijzen. Hoe hoger die zijn, hoe minder men bereid is een extraatje te geven. ‘Je moet wel erg overperformen om dan nog een flinke fooi te krijgen. Die rek is er wel uit’, zegt hij in het Bierblad.

Horecamedewerkers klagen niet alleen over de tips, maar ook over het gedrag van de klant. Bijna twee derde zegt wel eens onbeschoft of agressief te worden bejegend. Ongeduld, arrogantie, autoritaire behandeling en grof taalgebruik van de klant zijn de belangrijkste ergernissen.

Uit de enquête blijkt dat veel ondernemers steeds moeilijker aan goed personeel kunnen komen. Vaak worden nieuwe werknemers geworven via het netwerk van de ondernemer of via het personeel dat er al werkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.