Horeca floreert weer: sterkste omzetgroei in vijftien jaar
De omzet van de Nederlandse horeca is de afgelopen jaar met 5,7 procent toegenomen. Dat is de sterkste groei in vijftien jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
De omzetgroei vlakte tegen het einde van het jaar wel af. In het vierde kwartaal gingen de verkopen van hotels, restaurants, snackbars en cafés met gemiddeld 0,6 procent omhoog. Dat was met name te danken aan een toename van het aantal consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.
Met name de snackbar deed in de laatste maanden van het jaar betere zaken, met een omzettoename van 2,4 procent. Onder die categorie vallen overigens ook lunchrooms en ijssalons. Hotels beleefden daarentegen een lastig kwartaal, waarin de omzet met 3 procent zakte. In de eerste drie periodes van het jaar steeg de omzet van hotels juist sterker dan in de overige categorieën.
Restaurants en cafés behaalden respectievelijk 1,8 procent en 1 procent meer opbrengsten. Uit CBS-cijfers van vorige maand bleek dat cafés het desalniettemin moeilijk hebben. In 2008 telde Nederland nog ruim 13 duizend cafés. Begin 2015 was dit aantal met 13 procent gedaald tot ruim 11 duizend.
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kwam vorige maand al met eigen cijfers over 2015. Die duidden op een toename van de omzet met ruim 4 procent, tot 17,2 miljard euro. 'Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden', aldus de KHN.
Hier zou content moeten staan van bijv. Twitter, Facebook of Instagram
Om u deze content te kunnen laten zien, hebben wij uw toestemming nodig om cookies te plaatsen.
Open uw cookie-instellingen om te kiezen welke cookies u wilt accepteren.
Voor een optimale gebruikservaring van onze site selecteert u "Accepteer alles".
U kunt ook alleen de sociale content aanzetten: vink hiervoor "Cookies accepteren van sociale media" aan.