Hopeloos aandeel Imtech blijft lopen

Imtech was veruit de sterkste, gisterenochtend op de Amsterdamse beurs. Na een half uur handel had het aandeel al 45 procent winst geboekt. Daarna zakte de koerst met horten en stoten, om uiteindelijk te sluiten op dezelfde koers als maandag: 12 cent.

Het nieuwe Anfield Roadstadion in Liverpool in aanbouw. Imtech werkte aan het ontwerp en aan de mechanische en elektrische installaties.Beeld AP

Dat is niet veel, maar het is nog altijd 12 cent te veel. Want de curatoren van Imtech hebben het luid en duidelijk gezegd: de aandeelhouders zullen geen cent terugzien van hun belegging. Er zal nooit meer winst worden uitgekeerd, want Imtech is failliet.

Het wonder is dus dat er toch nog mensen zijn die, op het hoogtepunt van de handel, 20 cent betalen voor een waardeloos aandeel. Dat lijkt gek, maar bij grote faillissementen van beursfondsen gebeurt dat vaker. Er zijn altijd wel weer beleggers die er intuinen. Die bij goed nieuws denken dat het ook goed nieuws is voor aandeelhouders. Zo maakten de curatoren van Imtech de afgelopen dagen bekend dat de divisies Nordic en Marine waren verkocht, en daarna ook Traffic & Infrastructure. Beleggers die zich niet zo in een bedrijf verdiepen, zien daarin hoop. Maar in feite verandert het nieuws hun situatie niet: zij zullen niets krijgen.

Kanonnenvoer

'Sinds het faillissement is de beursgrafiek van Imtech een mooie zaagtand', zegt Arend Jan Kamp van beleggerssite IEX. Volgens hem wordt de handel gedreven door een kleine groep professionele handelaren, die allemaal geld verdienen. En door een groep amateurs die geld verliezen. 'Af en toe verspreidt er iemand een gerucht, dan gaat de koers weer omhoog en dan kunnen de slimbo's cashen.' De verliezers - kanonnenvoer, zoals Kamp ze noemt - hebben veelal geen verstand van beleggen.

Die koersbewegingen bij hopeloze aandelen komen vooral voor bij bedrijven met een grote naam, die ook amateurbeleggers aanspreken. Bij Fokker was het effect het sterkst. Beleggers hoopten dat het bedrijf, na zijn faillissement in februari 1996, zou doorstarten, maar ze realiseerden zich niet dat zelfs een doorstart de aandeelhouders niets zou hebben opgeleverd. Zo bereikte het aandeel drie weken na zijn faillissement een tussentijdse piek van 3,55 gulden. Op 2 maart 1996 was weer zo'n dag van hoop: de koers steeg 40 procent naar 1,89 gulden.

Uitverkoop van divisies vordert

De uitverkoop van Imtech vordert snel. Drie divisies zijn praktisch verkocht: Marine, Nordic en Traffic & Infra, samen bijna de helft van het concern. Die verkopen betekenen dat de schuldeisers van die bedrijfsonderdelen opgelucht kunnen ademhalen: zij zullen hun geld wel krijgen. Dat gaat bij elkaar opgeteld om 143 miljoen euro. Bankgaranties ter waarde van 120 miljoen hoeven niet te worden aangesproken.

Met één divisie zitten de curatoren in hun maag: Imtech Benelux. Daar werken 3.761 mensen. Bijna was de verkoop maandag rond, maar dat ging 'vanwege een aantal factoren net niet door', zo zei curator Jeroen Princen.

De verkoop van Imtech Duitsland, de grootste werkmaatschappij, is net begonnen. De Duitse curator zegt dat er veertig belangstellenden zijn. Over Imtech Spanje en Imtech UK & Ireland, samen goed voor 16 procent van het concern, is nog geen nieuws bekend.

Het hoofdkantoor van Imtech in Hamburg, Duitsland.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden