Hoogleraren steunen Wakker Dier-campagne 'Stop de Kiloknaller'

Wakker Dier krijgt hulp vanuit de wetenschap

In de strijd tegen de kiloknallers - vlees dat voor een stuntprijs wordt verkocht - heeft Wakker Dier bijval gekregen uit wetenschappelijke hoek. Vijftig hoogleraren hebben zich achter de campagne 'Stop de Kiloknaller' geschaard waarmee de actiegroep de druk op supermarkten wil verhogen.

Wakker Dier ziet de steun van de hoogleraren, werkzaam in uiteenlopende vakgebieden van biochemie tot aan filosofie, als een belangrijke bijdrage om 'industrievlees' uit de schappen te krijgen. Vooral nu supermarkten massaal reclame blijven maken voor de kiloknallers, zegt Wakker Dier.

'Van supermarkten heb ik geen verstand maar het gaat hier om een eenvoudig principe', zegt professor Wladimir Bleuten, hoogleraar eco-hydrologie aan de Universiteit Utrecht, een van de ondertekenaars van de Wakker Dier-petitie . 'Door stunten met vlees worden veehouders gestimuleerd nog meer vee te gaan houden waardoor schadelijke milieueffecten toenemen.'

Volgens hoogleraar communicatiewetenschappen Noelle Aarts is het 'een kwestie van beschaving' dat supermarkten stoppen met het aanprijzen en aanbieden van kiloknallers. 'Het moet eens ophouden met het stapelen van dieren om zo goedkoop mogelijk vlees te produceren', vindt Hans Zaaijer, hoogleraar microbiologie.

Definitie van kiloknallers veranderd

Na successen in de strijd tegen de 'plofkip' kondigt Wakker Dier aan dat de al jaren lopende campagne tegen kiloknallers wordt geïntensiveerd. 'Wij laten niet los', zegt een woordvoerster van de actiegroep, die binnenkort een mede door de hoogleraren ondertekende petitie aanbiedt aan de brancheorganisatie van de supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Wakker Dier heeft weinig oog voor initiatieven van supermarkten om verduurzaming van voedselproductie onder de aandacht te brengen, vindt het CBL. Over de bewering van de actiegroep dat supermarkten de afgelopen maanden in zeventig procent van de reclame-uitingen voor vlees kiloknallers propageerden, zegt de CBL-woordvoerster: 'Dat is een woordenspel. Wakker Dier heeft de definitie voor kiloknallers veranderd.'

Waar de actiegroep voorheen kiloknallers definieerde als aanbiedingen met een prijs lager dan 4,12 euro per kilo, worden er nu 'alle folderuitlatingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk' toe gerekend. Supermarkten verwijten Wakker Dier te kort door de bocht te gaan. De CBL-woordvoerster: 'Veel rundvlees komt bijvoorbeeld uit Ierland van boeren waar het vee sowieso vrij buiten rondloopt. Dat is zo normaal dat er niets wordt gecertificeerd als extra dierenwelzijn.'

Voor de ondertekenaars van de Wakker Dier-petitie (inmiddels 30 duizend) is dat woordenspel van ondergeschikt belang. Zo ook voor de hoogleraren die nu de actiegroep steunen en daarvoor uiteenlopende redenen aanvoeren: van zorg over dierenwelzijn of de bijdrage van bio-industrie aan klimaatverandering tot pleidooien voor vermindering van de vleesconsumptie.

Hoogleraar duurzaamheidsbeleid Kees Zoeteman vindt dat supermarkten met hun prijsbeleid stimuleren dat 'de industrie vlees goedkoper aanbiedt'. Dat leidt al te snel tot 'respectloze' behandeling van dieren, vindt Zoeteman. Supermarkten hebben een rol om de consument op duurzamer geproduceerd vlees te wijzen, zegt hij.

'Het is onmiskenbaar zo dat er steeds meer vlees met keurmerketiketten wordt verkocht. Veel Nederlanders staan daar sympathiek tegenover, maar uiteindelijk wordt er toch op prijs gekozen. Als in de winkel tegelijk dat goedkope vlees wordt aangeboden, dan is de consument gauw verleid.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.