Honderden banen weg bij Strukton

Het bouw- en spoorbedrijf Strukton gaat de komende anderhalf jaar 350 banen schrappen bij zijn spooractiviteiten in Nederland. Strukton Rail, dat railsystemen installeert en onderhoudt, heeft veel last van druk op de prijzen van zijn onderhoudscontracten. Ook is er een gebrek aan grote vernieuwingprojecten. Daardoor moet de organisatie worden aangepast, zo meldde Strukton maandag.

Bij Strukton werken in totaal zesduizend mensen, van wie 2400 bij de Nederlandse spoortak. Het bedrijf zegt dat in het hele land en bij alle geledingen banen zullen verdwijnen.

De ingreep moet voorkomen dat Strukton Rail in de rode cijfers belandt, zo zei bestuursvoorzitter Aike Schoots in een toelichting. Volgens hem zijn de prijzen voor onderhoudscontracten gehalveerd. Dit komt door het aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder ProRail. ‘De branche moet zich nu op prijs richten. Kwaliteit komt op de tweede plaats.’

Strukton Rail zegt zich zorgen te maken over de toekomstige dienstverlening. ‘De afgelopen vijf jaar is het aantal storingen met 40 procent gedaald. De gemiddelde tijd van een storing is teruggebracht van 140 naar 100 minuten. Het is spannend hoe de kwaliteit zich gaat ontwikkelen.’

Schoots sluit niet uit dat er nog meer reorganisaties volgen. ‘Het is nu een overlevingsstrijd. We zullen moeten knokken om op het Nederlandse plein aanwezig te blijven.’

Vakbond CNV Hout en Bouw is boos op ProRail. De bond merkt op dat bedrijven als Volker Rail, BAM Rail en Spitzke Spoorbouw eerder al werknemers moesten ontslaan door het beleid van de spoorbeheerder. CNV Hout en Bouw wil daarom in november actie gaan voeren bij het hoofdkantoor van ProRail.

‘ProRail kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor de goedkoopste aanbieder’, zegt CNV-bestuurder Aart van den Brink. ‘Bovendien draait het op een asociale manier de werkgelegenheid de nek om. Volgens mij is hiervan het einde nog niet in zicht.’

ProRail ontkent dat het voor de laagste prijs gaat bij aanbestedingen. ‘Absoluut niet’, reageerde een woordvoerster. ‘Als wij twijfels hebben over de kwaliteit, gaan we de aanbieders bevragen hoe zij bij die prijs de kwaliteit kunnen garanderen. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de kwaliteit op orde te krijgen. Het zou gek zijn als je dat nu laat versloffen.’

De spoorbeheerder zegt nog steeds te investeren in zijn spoor. De woordvoerster wijst erop dat zelfs is besloten om wat werkzaamheden naar voren te halen, om de uitvoerders een steuntje in de rug te geven in de huidige economische crisis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.