Honderden banen weg bij spoorbedrijf Strukton

Het bouw- en spoorbedrijf Strukton gaat 350 banen schrappen bij zijn spooractiviteiten in Nederland. Strukton Rail, dat railsystemen installeert en onderhoudt, heeft veel last van druk op de prijzen van zijn onderhoudscontracten. Daardoor moet de organisatie worden aangepast, zo meldde Strukton maandag.

Bij Strukton werken in totaal zesduizend mensen, van wie 2400 bij de Nederlandse spoortak. Het bedrijf zegt dat in het hele land en bij alle geledingen banen zullen verdwijnen. Met de ondernemingsraad en vakbonden wordt nog overlegd over de reorganisatie.

De ingreep moet voorkomen dat Strukton Rail in de rode cijfers belandt, zo zei bestuursvoorzitter Aike Schoots in een toelichting. Volgens hem zijn de prijzen voor onderhoudscontracten gehalveerd. Dit komt door het aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder ProRail. ‘De branche moet zich nu op prijs richten. Kwaliteit komt op de tweede plaats.’

Strukton Rail zegt zich zorgen te maken over de toekomstige dienstverlening. ‘De afgelopen vijf jaar is het aantal storingen met 40 procent gedaald. De gemiddelde tijd van een storing is teruggebracht van 140 naar 100 minuten. Het is spannend hoe de kwaliteit zich gaat ontwikkelen.’

Schoots sluit niet uit dat er nog meer reorganisaties volgen. ‘Het is nu een overlevingsstrijd. We zullen moeten knokken om op het Nederlandse plein aanwezig te blijven.’

Vakbond CNV Hout en Bouw is boos op ProRail. De bond merkt op dat bedrijven als Volker Rail, BAM Rail en Spitzke Spoorbouw eerder al werknemers moesten ontslaan door het beleid van de spoorbeheerder.

‘ProRail kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor de goedkoopste aanbieder’, zegt CNV-bestuurder Aart van den Brink. ‘Bovendien draait het op een asociale manier de werkgelegenheid de nek om. Volgens mij is hiervan het einde nog niet in zicht.’

CNV Hout en Bouw wil in november actie gaan voeren bij het hoofdkantoor van ProRail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.