Honderdduizendste elektrische auto op Nederlandse weg

Sinds woensdagmiddag rijden er in Nederland honderdduizend elektrische auto's rond, en dat vervult minister Kamp van Economische Zaken van trots. 'Deze cijfers laten zien dat het goed gaat met elektrisch rijden in Nederland', laat via een persbericht weten.

Henk Kamp in een gloednieuwe elektrische auto. Beeld anp

Die conclusie lijkt voorbarig. De groei is er juist vrijwel uit. Vorig jaar verdubbelde de hoeveelheid elektrische personenauto's (puur elektrisch en hybrides met een stekker) nog ruimschoots naar 87.163. Dat was een groei van ruim 3500 stuks per maand. Dit jaar zijn er achtduizend elektrisch auto's bij gekomen, nog maar duizend per maand. En de verkoop zal nog verder vertragen.

Die vertraging is te wijten aan het afschaffen van een aantal fiscale voordelen per 1 januari 2016 en straks op 1 januari 2017 opnieuw, met name voor de plug-in hybrids (stekkerauto's met verbrandingsmotor). De fiscale bijtelling voor de leaserijders met een plug-in stijgt in twee stappen van 7 procent naar 22 procent, het gewone percentage voor auto's. Volgend jaar wordt ook het voordeel voor elektrische auto's in de BPM (aanschafbelasting op auto's) sterk beperkt.

In april schreef minister Kamp aan de Tweede Kamer dat hij met de sector een green Deal ging sluiten die erin voorziet dat in 2020 10 procent van alle nieuw verkochte auto's 'een elektrische aandrijflijn' zullen hebben. Dus elektrisch of hybride (met of zonder stekker). Dat zou betekenen dat er dan rond 40 duizend elektrische auto's moeten worden verkocht.

De RAI, de organisatie van de autohandel, is sceptisch. 'Met de huidige maatregelen denken wij dat we niet verder komen dan 110 duizend elektrische auto's in 2020', zegt woordvoerder Floris Liebrand. Dat zou betekenen dat de komende vier jaar er nog maar 10 duizend elektrische auto's bij komen, tweehonderd per maand dus, éénzeventiende van het tempo van vorig jaar.

Beeld anp

Fiscale steun voor de elektrisch auto is afgelopen jaren in een vals daglicht komen te staan toen bleek dat veel ondernemers tienduizenden euro's subsidie kregen op hun enorme Mitsubishi Outlander, en vaak niet eens de elektrische aandrijving gebruikten. Staatssecretaris Wiebes van Financiën zei in augustus tegen het blad Autoweek: 'Dat kost zes miljard aan belastinggeld en we zien de hele jaarproductie van de Volvo V60-plug-in hybride en Mitsubishi Outlander PHEV naar Nederland komen. Maar door het waterbedeffect - waarbij autofabrikanten een Europees CO2-doel hebben - hebben we er nul klimaateffect voor teruggekregen. Nul!'

Een schromelijke overdrijving, vindt Maarten van Biezen van milieuorganisatie Natuur en Milieu. 'Die zes miljard euro was het totale bedrag voor vergroening van auto's. Driekwart van dat geld ging naar zuiniger benzine- en dieselauto's.'

De 1,5 miljard die bij de elektrische auto's terecht kwam, is goed besteed, vindt hij. 'De milieuwinst was aanzienlijk'. Hij kent ook de verhalen van de Outlander-rijders die nauwelijks de stekker gebruiken. 'Maar die plug-in hybrids rijden gemiddeld 30 procent van hun kilometers op de stekker. Dat is heel veel.' Bovendien moet er gewoon vaart gemaakt worden.

'In 2025 moeten alle nieuwe auto's elektrisch zijn, willen we de doelstellingen van Parijs halen.' Van Biezen vindt dat ook particulieren steun moeten krijgen bij het aanschaffen van een elektrische auto. 'Gebeurt dat niet, dan gaan die elektrische leaseauto's, als de leasetermijnen verlopen, naar het buitenland.' Dat gebeurt nu al. In de eerste negen maanden van 2016 gingen volgens het bureau VWE al 1166 elektrische auto's de grens over, 62 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden