‘Honderd bussen in zes weken is krankzinnig’

De bussen-affaire in Noord-Brabant is pijnlijk voor busmaatschappij Arriva, beseft directeur Anne Hettinga. Van de net aangeschafte tweedehands bussen werden er 21 van de 22 afgekeurd....

Ferry Haan

U heeft voor Brabant oude RET-bussen aangeschaft bij het bedrijf Womy dat handelt in tweedehands bussen met Oost-Europa en Afrika. Was dat verantwoord?

‘De bussen zijn bij aanschaf allemaal gecontroleerd. Die controle is niet goed gegaan. Eerder waren de bussen APK-goedgekeurd, maar dat blijkt niet goed genoeg. De APK is een minimumnorm en geen veiligheidskeuring. Daarom hebben we besloten onze veiligheidsstandaarden te verhogen. We controleren alle 900 Arriva-bussen in Nederland ouder dan een jaar nog eens extra. 68 bussen zijn in Brabant van de weg gehaald. Die worden allemaal gekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).’

U heeft de bussen in zes weken tijd moeten vinden. Was dat niet krankzinnig?

‘De hele aanbesteding in Noord-Brabant was krankzinnig, zoals u weet. (Connexxion won, maar beriep zich op een rekenfout, waarna de provincie terug moest vallen op de busbedrijven BBA en Arriva, red.). Wij hadden zes weken om bussen te vinden voor de dienstregeling die op 1 januari moest beginnen. Uitstel was niet mogelijk.’

Na het afvallen van Connexxion zat Arriva toch in een leunstoel? U kon toch aan de provincie Noord-Brabant vragen wat u wilde?

‘Nee, zo werkt het niet. Wij hebben ons aanbod gedaan en verloren van Connexxion. Toen Connexxion afhaakte, konden wij aan ons aanbod niets meer veranderen, omdat de aanbesteding dan opnieuw ongeldig zou worden. Dat zou dan de derde keer op rij worden dat de aanbesteding over moest in Brabant, dat was niet acceptabel. We hebben uiteindelijk “ja” gezegd, maar we kwamen onder tijdsdruk. Zes weken is kort om bussen te vinden. Volgens de normale regels zouden we zes maanden de tijd hebben gehad om nieuw materieel aan te schaffen, maar dat is ook te weinig. De besteltijd voor een bus is negen maanden.’

Heeft Arriva zich vertild aan Noord-Brabant?

‘Nee, dat wil ik niet zeggen. We hebben wel onze nek uitgestoken en dragen daar nu de consequenties van. We schuiven de schuld niet af. We krijgen nu de tikken en daar moet je niet kinderachtig in zijn. Het is onze verantwoordelijkheid. Overigens wil ik nog wel toevoegen dat slechts een klein deel van de afgekeurde bussen onveilig was. De andere bussen hadden lichte gebreken die niet onveilig waren. Maar elke afgekeurde bus is er natuurlijk één te veel.’

Ondertussen is het carnaval voorbij in Brabant. Kreeg Arriva de mensen wel vervoerd met zo weinig beschikbare bussen?

‘Dat is een klein wonder geweest. Het vervoer van grote groepen tijdens carnaval was eerlijk gezegd de afgelopen dagen zorg nummer één. Collega-busbedrijven Connexxion en BBA hebben ons geholpen en hebben materiaal beschikbaar gesteld. Het is gelukt. Het testen van onze bussen zal de komende tijd ook zo gebeuren, dat de klant er zo min mogelijk van merkt. Volgend jaar is dat overigens ook helemaal voorbij, omdat we dan volgens afspraak onze nieuwe milieuvriendelijke bussen beschikbaar hebben.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden