Profiel

Hollander maakt fusie Ahold en Delhaize mogelijk

Frans Muller leidt Delhaize zakelijker, minder Bourgondisch. 'Een verademing, ster in wording.'

Frans Muller.Beeld Reuters

Je kunt er twintig verschillende potten mayonaise kopen en bij de wijnkeuze word je nog door een heuse sommelier bediend. Toch wordt de Belgische supermarktketen Delhaize ingehaald door de Aldi, Lidl en, sinds enkele jaren, ook Albert Heijn. Hoe verander je een oud supermarktbedrijf waar luxe en managementlagen de boventoon voeren in een efficiënte onderneming? Hoe leid je een mogelijke fusie met aartsrivaal Ahold in goede banen?

Antwoord: met een manager die van buiten komt, keihard durft te saneren en de 'botte' taal van het Noorden spreekt: een echte Hollander dus.

Fusie Ahold en Delhaize

Alleen al het gerucht van een Belgisch-Nederlandse supermarktfusie stuwde de aandelen omhoog. Maar er zijn risico’s. En is het toeval dat Delhaize een ‘Hollandse’ topman heeft?

De eind 2013 aangestelde topman Frans Muller was meer dan vijftien jaar in dienst bij het Duitse miljardenbedrijf Metro, het concern achter onder meer de Makro-winkels en Mediamarkt. Daar was hij gewend aan een cultuur van meters maken, groot inkopen en kosten besparen. Muller breekt met de Bourgondische traditie, zegt de Belgische retailkenner Jorg Snoeck. 'Hij voert noodzakelijke veranderingen door. Hij is een verademing, een ster in wording hier.'

Voor zijn komst stond het bedrijf meer dan een decennium onder leiding van een Belgische jonkheer en werd gerund als een soort overheidsorganisatie. Zelfs elke versafdeling had zijn eigen chef en onderchef.

Muller schrapte er veel. Employés van vleesafdelingen of vakkenvullers moeten nu kunnen bijspringen achter de kassa of andersom. Allemaal heel normaal in Nederland, maar heiligschennis bij Delhaize.

Reorganisatie

De bestuurder kreeg de bonden zover om, na lang onderhandelen, te tekenen voor de eerste reorganisatie in jaren. 1.800 banen verdwijnen, de pauzes worden korter. 'De toon is duidelijk veranderd', zegt vakbondsbestuurder Veerle Verleyen. Pas na stakingen boog ook Muller enigszins. 'Als goedmaker kregen we lunchbonnen.'

Muller - 54, getrouwd, drie kinderen - is broer van de Nederlandse topondernemer Michiel Muller. Samen met Martinairtelg Martin Schröder introduceerde hij de onbemande tankstations in Nederland (Tango) en viel met Route Mobiel de monopoliepositie van pechdienst ANWB aan.

De bedrijfseconoom begon ooit als manager bij KLM. Daarna klom hij op bij de Makro. In 2006 trad hij bij Metro toe tot de raad van bestuur en de laatste vijf jaar was hij bestuursvoorzitter van Metro Cash & Carry, de Duitse Makro-variant.

Lange tijd gold hij als troonopvolger bij Metro, maar begin 2013 vertrok hij. Zijn winkels zouden te weinig winst hebben gemaakt, aldus het Duitse Handelsblatt. Toch kan Muller in cultureel opzicht de bruggenbouwer zijn tussen Hollandse 'prijsvechter' Ahold en het 'rijke' Delhaize, zegt Snoeck: 'Nederlanders hebben hier vaak het imago de Nederlandse cultuur erdoor te willen rammen. Hij ligt hier goed, omdat hij zich meer als wereldburger presenteert.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden