Hogere premie geen garantie voor goede zorg

Een hoge ziekenfondspremie is geen garantie voor goede service. Ziekenfondsverzekerden hebben net zoveel klachten over het dure fonds van Delta Lloyd (maandpremie 37,95 euro) als over Anderzorg, de Groningse prijsdumper met zijn maandpremie van 19,95 euro....

Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond en de Erasmus Universiteit met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid hebben uitgevoerd. Verzekerden kunnen binnen twee maanden na ontvangst van de nieuwe premies overstappen naar een ander. In 2006 komt er een nieuw verzekeringssysteem, waarbij het onderscheid tussen ziekenfonds en particulier verdwijnt.

De woensdag gepubliceerde lijst met plussen en minnen is een voorschotje op de Keuzegids Zorgverzekeringen, die vanaf volgende week beschikbaar is op internet: www.kiesbeter.nl/zorgverzekeringen. 'Openbaarmaking heeft een helende werking', verwacht de Consumentenbond.

De bond ondervroeg behalve de verzekeraars en het toezichtsorgaan CTZ ook negenduizend verzekerden. Wie wil overstappen naar een andere zorgverzekeraar moet niet alleen naar de premiehoogte kijken, maar ook naar het serviceniveau, waarschuwt de Consumentenbond.

De kritiek op Anderzorg en Delta Lloyd spitst zich toe op een gebrekkige informatievoorziening, vragenafhandeling, traag reageren en een slechte telefonische bereikbaarheid. De twee maatschappijen zijn niet de enige waar de klanten lang moeten wachten tot de telefoon wordt opgenomen.

Zeven van de 23 ziekenfondsen en zeven van de 29 particuliere verzekeraars laten de telefoon te lang rinkelen. Delta Lloyd, dat voor zijn ziekenfondsverzekerden bovengemiddeld goed scoort op het punt van de klachtenafhandeling, reageert teleurgesteld.

'Heel zuur', zegt de woordvoerster. 'Er is het laatste jaar heel veel verbeterd. Maar als de mensen één keer een slechte ervaring hebben gehad, blijft dat beeld lang hangen. Een van de oorzaken is dat de meeste mensen niet zo vaak te maken hebben met hun verzekeraar. Tegenwoordig wordt de telefoon 80 van de 100 keer binnen 30 seconden opgenomen. Wij zijn een duur ziekenfonds omdat wij gaan voor service.'

De woordvoerster van Anderzorg (onderdeel van Menzis) vermoedt dat veel klagers hebben gekozen voor de lage premie zonder te beseffen dat de keerzijde daarvan een minimale service is. 'Je moet een Lada niet vergelijken met een Mercedes.'

De slechtst scorende particuliere verzekeraars zijn Agis, het kleine NVS (ook Menzis) en, alweer, Anderzorg. Negatieve punten zijn de geleverde zorg, slechte bereikbaarheid, snelheid van reageren.

Opvallend is dat Agis en Anderzorg klachten wel bovengemiddeld snel en netjes afhandelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden