Hoge hakken van Jimmy Choo betreden de beursvloer in Londen

Via Sex and the City werden de schoenen een hit, nu gaan de exclusieve damesschoenen van Jimmy Choo naar de beurs. Aziaten lijken een beetje genoeg te hebben van grote, bekende modehuizen als Louis Vuitton en Gucci. Een kleiner merk als Jimmy Choo, dat nog maar weinig winkels in Azië heeft, profiteert daarvan.

Schoenen van Jimmy Choo.Beeld afp

Jimmy Choo, het exclusieve damesschoenenmerk dat zijn roem dankt aan de tv-serie Sex and the City, gaat volgende maand naar de beurs. Eigenaar Joh. A. Benckiser (JAB) zou circa 25 procent van zijn aandelen op de beurs willen verkopen.

Geruchten over een ophanden zijnde beursgang deden al langer de ronde, maar Jimmy Choo bevestigde pas dinsdag dat het eind oktober inderdaad zover is. Het Britse modebedrijf wordt het eerste exclusieve schoenenmerk dat een zelfstandige beursnotering krijgt. JAB heeft voor Jimmy Choo een beursnotering in Londen aangevraagd.

Logische stap
Kenners van de mode-industrie noemen de stap logisch. Accessoires worden steeds belangrijker in de wereld van de 'high fashion'. Een paar jaar geleden was het voor vrouwelijke beroemdheden belangrijk om met de juiste handtas gezien te worden, maar de laatste tijd ligt de nadruk steeds meer op (hooggehakte) schoenen.

Gevestigde, breed georiënteerde modehuizen als Louis Vuitton en Gucci hebben moeite de groei van hun omzet in stand te houden. Vooral Aziaten, een zeer belangrijke klantengroep voor de westerse luxemerken, lijken een beetje genoeg te hebben van de grote, bekende modehuizen. Volgens analisten hebben die inmiddels zoveel winkels geopend in China dat ze aan exclusiviteit hebben ingeboet.

Een kleiner merk als Jimmy Choo, dat nog maar weinig winkels in Azië heeft, profiteert daarvan. De archetypische Jimmy Choo-schoen is een hooggehakte, elegante sandaal met open teen, vaak bezaaid met glimmers. Een echt glamourmuiltje dus, dat veelvuldig gedragen wordt door filmsterren en socialites op de rode loper. Het is bijvoorbeeld de meest gedragen schoen bij de Oscar-uitreiking.

Ontwerper Jimmy Choo.Beeld afp

Sex and the City
Het merk beleefde zijn doorbraak eind jaren negentig dankzij Carrie Bradshaw, de hoofdpersoon in de Amerikaanse hitserie Sex and the City. Zij flaneerde bevallig door New York op haar Choo-hakken en groeide uit tot een stijlicoon. Het feit dat wijlen prinses Diana, de moeder van de Britse kroonprins, vaak Jimmy Choos droeg, heeft ook een handje geholpen.

Jimmy Choo werd in 1996 in Londen opgericht door de Maleisische schoenmaker Jimmy Choo en de voormalige accessoireredacteur van de Britse Vogue, Tamara Mellon. Choo moest het creatieve brein worden dat de schoenencollecties zou ontwerpen, terwijl Mellon de zakelijke kant voor haar rekening zou nemen. De samenwerking tussen de twee liep al snel spaak en Choo liet zich al in 2001 voor 10 miljoen pond (12,7 miljoen euro) uitkopen.

Couture
Mellon beweerde later in interviews dat Choo weliswaar een goede schoenmaker was, maar over geen enkele creativiteit beschikte. Zij zou alle ontwerpen hebben gemaakt, met Choos nicht Sandra Choi. Vogue gebruikte Choos schoenen echter al veelvuldig voor modereportages, lang vóórdat Mellon Choos zakenpartner werd.

Choo exploiteert tegenwoordig een eigen exclusieve couturelijn onder de naam Jimmy Choo Couture. Mellon verkocht haar aandelen in 2011 en verliet het bedrijf kort daarop. Ook zij is daarna een nieuwe, eigen schoenenlijn begonnen.

Jimmy Choo produceert inmiddels ook herenschoenen en accessoires als riemen en tassen. Het schoenenmerk is de afgelopen tien jaar een speelbal geweest van private investeringsmaatschappijen. Het Duitse JAB is al de vierde private-equity-eigenaar sinds 2001.

Jimmy Choo ontwierp ook voor H&M.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden