De kwestie Peter de Waard

Hoeveel doorstarts mag een bedrijf maken?

Peter de Waard Beeld f

Eind vorige week werd gemeld dat Witteveen Mode failliet was gegaan. Het meest opvallende van de mededeling was dat weinigen wisten dat die keten überhaupt nog bestond.

Ooit was de in de 19de eeuw in Heerenveen opgerichte winkelketen een prominente naam in de winkelstraten –  vooral op gebied van mantels zoals jassen toen heetten – maar daar was al decennia weinig meer van over.

In 1996 nam WE Fashion (bekend van het hoofdkantoor langs de snelweg A2 bij Utrecht) al de restanten over. Daarna ontstond weer een nieuwe Witteveen Mode die na veel vallen en opstaan twee jaar geleden definitief failliet leek te zijn gegaan. Toen waren er nog zo’n negentig winkels. Maar na een doorstart ging die Witteveen weer door met dertig winkels. En nu is er opnieuw een faillissement. De nieuwe curator mr. Job Molkenboer sluit ook een volgende doorstart niet uit. Het is bijna de economische evenknie van de spreekwoordelijke Heintje Davids.

Wie in de detailhandel faillissement zegt, zegt bijna automatisch doorstart. De lijst is eindeloos.

Dit voorjaar ging modeketen Sissy Boy failliet, gevolgd door een doorstart. Ook CoolCat ging in maart failliet. Daarna volgde een doorstart, waarna het alleen nog maar een webwinkel bleek te zijn. KeyMusic, de grootste keten van muziekinstrumentenwinkels, ging na een doorstart verder als Bax Music. Erotiekwinkel Pabo werd na een doorstart Pabo 4.0 en ging opnieuw failliet. Het FD inventariseerde een keer dat van de 75 winkelketens die afgelopen jaren failliet waren gegaan, er 50 waren doorgestart.

De traditionele detailhandel, die door onlineshops het vuur na aan de schenen is gelegd, zorgt voor overvolle orderboeken bij de curatoren. Die weten meestal ook niet wat ze met failliete ketens aanmoeten. De simpelste oplossing is die te verlossen van zijn rotte plekken – de slecht renderende zaken – en duurste krachten – de mannen en vrouwen met flink wat dienstjaren – waarna het aan iemand wordt gesleten die er nog wel brood in ziet. Soms is dat zelfs via omwegen de vorige eigenaar of een familielid of zakenpartner daarvan.

Van Witteveen Mode wist twee jaar geleden aanvankelijk niemand wie de nieuwe eigenaar was geworden. Dat bleek Lex Hes te zijn – telg van een Amsterdamse textielfamilie – die verscholen achter een hele serie bv’s bezig was een mode-imperium op te bouwen. Hij had eerder ook de failliete zaken van Charles Vögele overgenomen die onder de naam Miller & Monroe waren doorgestart.

Inmiddels is alles weer bankroet. Miller & Monroe ging eerder dit jaar al failliet, waarna de houdstermaatschappij Victory and Dreams

eveneens niet meer aan een bankroet kon ontkomen. Hes probeerde de curatoren nog de schuld in de schoenen te schuiven en daagde ze zelfs voor de rechter. Maar hij verloor de zaak, waarna Witteveen ook in de val werd meegesleept.

Tot de nieuwe herrijzenis.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden