Hoe zit het nou met de iPhone X: wonderkind of een total loss?

Aan de jongste kwartaalcijfers van Apple kun je alles aflezen over zijn topmodel smartphone. Of juist helemaal niks. 

Het silhouet van Apple-topman Tim Cook tijdens een lezing vorige week op Lane Tech College Prep High School in Chicago (Illinois). Beeld AFP

De analisten wisten het dit keer zeker: de magie van de iPhone is uitgewerkt. De iPhone X die Apple vorig jaar november introduceerde, biedt volgens hen niet genoeg innovatie om de prijskaartjes van 1.160 en 1.330 euro te rechtvaardigen. Dat de consument afhaakt, zouden we aan de jongste kwartaalresultaten moeten kunnen aflezen.

Maar Apple had een verrassing in petto. ‘We kunnen met grote blijdschap ons beste tweede kwartaal ooit presenteren’, zei topman Tim Cook dinsdagavond laat, ‘met sterke omzetten voor de iPhone, diensten en draagbare gadgets.’ Apple boekte een omzet van 61 miljard dollar (bijna 51 miljard euro), 17 procent meer dan een jaar terug.

Nog groter was de verbazing over het aantal iPhones dat Cook wist te slijten: 52,2 miljoen, tegen 50,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2017. Dat roept vragen op. Waarom deed de iPhone X het zo goed, ondanks alle doemvoorspellingen? En doét de iPhone het wel zo goed?

Sombermans te somber?

Een voor de hand liggende conclusie: Wall Street had het allemaal veel te pessimistisch ingezien. Maar dat lijkt niet het geval. Gemiddeld zaten de prognoses van alle analisten op 52,5 miljoen verkochte iPhones. Daar bleef Apple nét onder. Het verkocht daarmee toch nog 3 procent meer toestellen dan een jaar terug. Maar vergelijk dat eens met het eerste kwartaal. Er is sprake van een dip. Want eind 2017 verkocht het bedrijf 77,3 miljoen toestellen. Dus er gingen van kwartaal op kwartaal 32 procent minder iPhones over de toonbank.

Er waren ook genoeg aanwijzingen voor tegenvallende verkopen: toeleveranciers als TSMC (chips), AMS (optische sensoren) en Samsung (schermen) rapporteerden vorige maand minder belangstelling voor hun onderdelen. Hun belangrijkste klant: Apple.

Niet alle iPhones zijn gelijk

Een probleem is dat Apple niet precies prijsgeeft hoeveel het van elk model verkoopt – behalve een iPhone X in twee uitvoeringen zijn daar nog de iPhone 8, de 7, de 6 en de SE. ‘In elke week van het kwartaal verkozen consumenten de iPhone X boven een ander model’, zei Tim Cook. Maar wat zegt dat? Hoe populair het vlaggenschip werkelijk is blijft ongewis.

Vroeger was het beter

Vergeleken met vorig jaar verkocht Apple het laatste kwartaal dus 3 procent meer iPhones – hoera. Maar, zeggen analisten, de iPhone heeft betere tijden gekend. Kijk eens naar 2013, toen de afzet in een kwartaal met 25,6 procent steeg, of eind 2015, toen Apple 45,9 procent meer mobieltjes wist te verkopen. De iPhone X heeft geen nieuwe ‘supercyclus’ op gang gebracht – het fenomeen dat steeds een betere uitvoering de verkopen aanjaagt.

Een topper in China

Marktkenners wijten de geringe groei in iPhone-verkopen ook aan de verzadiging van de markt. Maar dat wil er bij Tim Cook niet in. ‘Als ik naar de markt kijk, is dat niet het geval… en al helemaal niet als je het bekijkt vanuit de iPhone.’ De reden? Er zijn nog genoeg markten die groeikansen bieden. Cook: ‘De iPhone was het afgelopen kwartaal het op twee na best verkopende merk in China.’ Volgens de Apple-baas zijn er ook nog een half miljard wereldburgers in vooral opkomende landen die nog bellen met een simpel mobieltje.

Het gaat om de software, domkop

De gedachte achter (mogelijke) tegenvallende iPhone-verkopen is dat de concurrentie Apple in innovatie voorbijstreeft. Zie de nieuwe Huawei Mate 10 Pro bijvoorbeeld: die maakt schitterende foto’s dankzij drie camera’s aan de achterzijde. Maar dat toestel draait op Android, de mobieltjessoftware van Google. De iPhone heeft zijn eigen besturingssysteem, iOS. Niet veel mensen voelen voor een overstap die het leren van een ander besturingssysteem vereist.

Ze moeten niet zo zeuren

Tim Cook formuleerde het anders, maar de boodschap was duidelijk achter de opmerking die de Apple-topman bij de toelichting op de kwartaalcijfers maakte: ‘Het is net als wanneer jouw team de Super Bowl wint. Misschien zou je willen dat ze meer goals hadden gescoord. Maar je team blijft wel de winnaar. Zo voelen wij dat ook.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.